[dieselgate] Opvallend mea culpa Volkswagen in Duitse media

[dieselgate] Opvallend mea culpa Volkswagen in Duitse media
  • Food-en-retail
  • 5 okt 2015 @ 08:47
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Showroomtraffic

Met paginagrote advertenties in verschillende Duitse kranten heeft automaker Volkswagen zondag zijn excuses aangeboden voor dieselgate en de sjoemelsoftware, na eerst een reeks 'eigenlijks' te hebben opgenoemd (zie onder). 'We zullen er alles aan doen om uw vertrouwen terug te winnen', luidt de pay off onderaan de advertentie. Naar verwachting volgen ook in Nederland en andere landen zulke excuuscampagnes.

Volgens het automerk waren de advertenties eigenlijk bedoeld om Duitsland te feliciteren met de eenwording van het land 25 jaar geleden, een reden voor een feestje. Door het schandaal heeft echter onder meer het imago van Volkswagen, van andere automerken, Merkel, Made in Germany en zelfs Europa flinke averij opgelopen, dus moet nu daarbij worden stilgestaan. De automaker kondigde eerder aan dat wegens het dieselschandaal 11 miljoen auto's terug moeten naar de garage om de sjoemelsoftware te vervangen. MarketingTribune signaleerde vrijdag al een opmerkelijke stilte rondom het merk in Nederland, door VW en importeur Pon. Hieronder de Duitse advertentie en daaronder een historische VW-ad met veel minder tekst, uit de reclameglorietijd van Bill Bernbach (DDB), het bureau dat mondiaal nog steeds voor VW werkt. De extreem grote onderhoudsbeurt kan beginnen. (PvWK)


Recente crisiscommunicatie van VW



Enkele legendarische voorbeelden uit de eerdere veelbekroonde VW-campagne

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken