[Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland

[Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland
  • Food-en-retail
  • 6 nov 2015 @ 00:01
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WebWinkelen

In het 72ste deel uit onze serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Mark Boekraad, mede-oprichter ShirtsofHolland, waaronder diverse overhemdenwinkels vallen. Online en van steen. 'We zijn op zoek naar een partner die gelooft in ons model en die wil participeren. Zowel financieel maar zeker ook met kennis en een internationaal retailnetwerk. En leuk om te melden, begin december lanceren we een nieuw overhemdenmerk.'

1. Stel je zelf graag voor en vertel wat je binnen Shirts of Holland precies doet?
Mijn naam is Mark Boekraad en ik ben mede-oprichter van ShirtsofHolland BV. Na een carrière in de marketingcommunicatie bij onder meer Vodafone en ANWB ben ik nu full-time ondernemer met een aantal modemerken en platforms. ShirtsofHolland B.V. is het moederbedrijf achter de internationale merken ShirtsofCotton t-shirts en Sleeve7 Shirts -mouwlengte 7 overhemden genaamd in Nederland- en de oer-Nederlandse merken ShirtsofHolland en HupHollandHip. We zijn nationaal online overhemden specialist met overhemden.com en hebben een fysieke ‘Heerenzaak’ in Amsterdam.

2. OK, de Shirts of Holland - case, er is een boek. Kunnen jullie ingaan op het hoe en waarom van dit boek en wat er gaat gebeuren?
Als we een boek over onszelf zouden schrijven zou de titel waarschijnlijk zijn in de trant van: een beetje vreemd maar wel lekker. Dat slaat op mijn compagnon Sean Heukels en mijzelf maar ook op onze manier van ondernemen.

We hebben beide geen mode- of fashionachtergrond. We zijn allebei verschillend qua karakter en ook qua opgedane werkervaring. Mijn compagnon heeft een medische en consultancy achtergrond. We houden er van om het net even anders te doen dan gebruikelijk in de markt. Juist die mix werkt heel goed. Zo bellen we bijvoorbeeld vaker met onze klanten dan dat we met ze mailen. Juist die persoonlijke benadering wordt enorm gewaardeerd. Iets wat je weinig ziet bij online winkels. Maar de titel slaat ook op het feit dat we bewust in gaten springen waar de gevestigde orde geen oplossing voor heeft. Omdat we dit probleem zelf hebben ervaren en omdat we ons heel goed kunnen inleven in onze doelgroep. We zijn namelijk zelf man en ook nog eens heel lang.

Overigens een grote kans dat we het boek zelf zouden schrijven en in eigen beheer zouden uitgeven. Gewoon, om dat ook een keer gedaan te hebben!

3. Werkt Shirts of Holland hiervoor met PR-bureaus, een uitgeverij of andere stakeholders? Wat ging er goed en eventueel minder?
We proberen zoveel mogelijk kennis in eigen huis te hebben en te halen. Als we iets niet weten over een bepaald onderwerp, zetten we er echt onze tanden in en zorgen we er voor dat we zelf de kennis vergaren en echt snappen waar iets over gaat en kunnen toepassen. We geloven dat als je deze kennis in huis ontwikkelt, je een duurzame organisatie aan het bouwen bent.

Natuurlijk zoeken we ook wel eens specifieke kennis op. Zo werken we qua online marketing samen met Brandfirm uit Amsterdam. Met de nadruk op samenwerken. We horen ook vaak terug dat we een van de weinige partijen zijn waar men ons echt als partner ziet in plaats van klant-leverancier. Zo organiseren we allebei sessies om kennis te delen en werken we in gezamenlijke documenten in de cloud. Zodat iedereen inzicht heeft in wie waar mee bezig is en welke resultaten zijn geboekt.

4. Is de online kledingmarkt in Nederland een ingewikkelde, licht graag toe?
Tsja, ingewikkeld. In de basis is het niet ingewikkeld, maar de branche heeft het wel ingewikkeld laten worden vind ik. Als eerste, al die verschillende collecties die al 1,5 jaar van tevoren moeten worden ingekocht. Vanuit productiekant snap ik dat, maar denken we wel echt nog aan de consument of maken we ons zelf soms gek? Wij zien dat onze klanten nauwelijks behoefte hebben aan mode-gevoelige collecties. De echte fashion, van de catwalk, dat is echt maar voor een heel kleine groep consumenten relevant. Waar wij in geloven zijn kwalitatieve, tijdloze producten. Als je naar de kledingkast van de gemiddelde man kijkt, dan zie je vooral effen, ruitjes en streepjes qua overhemden. Juist in die collecties blinken wij uit. We houden de dingen graag simpel en overzichtelijk, de basis voor groei. Ook luisteren we goed naar onze klanten en nodigen we deze regelmatig uit aan onze keukentafel. Om te luisteren en te horen wat de behoeftes zijn en waar kansen liggen. We noemen dat zelf Crowdlistening. Zo hebben we op overhemden.com bijvoorbeeld een ruime collectie overhemden met extra grote maten. Omdat er nauwelijks keuze is als je iets groter dan gemiddeld bent.

Het online speelveld in de kledingbranche is hyper-competitief. Wij kiezen bewust voor een marktbenadering gericht op de longtail en kiezen ook bewust voor een continue marktbenadering. Zo werken we bijvoorbeeld samen met BNR, waar we elke dag van het jaar aanwezig zijn met radiocommercials. Niet op een heel hoog niveau, maar wel continue.

5. Jullie melden resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
We geloven juist in delen! Het feit dat we in de maand oktober zijn verkozen door de ING Bank tot Starter van de Maand is iets waar we trots op zijn. Een mooie bevestiging van het harde werken van afgelopen tijd door ons team. Verder zijn we er trots op dat we met ons merk Sleeve7 -de overhemden met extra lange mouw- de grootste collectie van Europa hebben. We vullen echt een behoefte in. Als je lang bent heb je echt een probleem om goed passende overhemden te kopen. We zijn echt blij en trots dat we zoveel langere mannen kunnen helpen en dat we heel veel enthousiaste reacties en positieve beoordelingen krijgen.

6. Hoe gaan jullie verder?
Focus in onze organisatie ligt momenteel bij verdere uitrol van ShirtsofCotton t-shirts en Sleeve7 overhemden internationaal. 60% van de Westerse man is langer dan 1 meter 80. Dat is echt een serieuze doelgroep qua omvang dus allang geen niche meer. Momenteel werken we met een internationaal team hard aan deze expansie.

7. Tenslotte nog ander nieuws over de Shirts of Holland te melden?
We zijn op zoek naar een partner die gelooft in ons model en die wil participeren. Zowel financieel maar zeker ook met kennis en een internationaal retailnetwerk. En leuk om te melden, begin december lanceren we een nieuw overhemdenmerk. Met een net even andere positionering dan tot nu toe gebruikelijk in de markt.
 

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy

Meer info: www.shirtsofholland.com




Mark Boekraad en compagnon Sean Heukels van ShirtsofHolland

 

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes


70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week] 
Kitty Smeeten&Thomas de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week]
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duits en Marco Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots

61. [Ondernemer van de Week] Stefan van de Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaasmakers Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - oprichters Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director DigitasLBi en bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - teamleider media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - oprichters Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - founder en hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder & De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel en marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - voorzitter Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken