Hema loost Jip en Janneke-voorraad

Hema loost Jip en Janneke-voorraad
  • Food-en-retail
  • 19 nov 2015 @ 16:12
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Geen tag

Voor de Hema zijn Jip en Janneke niet meer heilig, verklaart het oer-Hollandse retailmerk. Topman Tjeerd Jegen (44) stelt dat de populariteit van de stripfiguren afneemt. 'Kinderen hebben momenteel andere boek- en filmhelden.'

Er is Hema veel aan gelegen om de resultaten te verbeteren. Over de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar schreef het warenhuis rode cijfers, mede omdat de kledingverkoop iets daalt terwijl daar hoge marges op gedraaid worden. Tjeerd Jegen wil de webshop vernieuwen en de winkel opnieuw in te delen. Verkoop van eerdere oude voorraden zoals met Jip en Janneke hoort ook bij die plannen, vertelt hij in het AD. Jegen zegt tegen het AD: 'Er is geen diepgravend marktonderzoek voor nodig om te zien dat jonge kinderen van nu ook andere boek- en filmhelden hebben.' Of dat voor hun ouders, opgegroeid met de eindeloos herdrukte Puk van de Petteflet van dezelfde tekenaar, ook geldt blijft de vraag.

Nieuwe iconen
Jegen gaat op zoek naar nieuwe design-iconen, die net als de creatie van Fiep Westerdorp in jaren 50 en 60-stijl 'goed bij het merk Hema passen'. Een woordvoerder van Hema zegt desgevraagd tegen Het Parool dat Jip en Janneke niet helemaal uit de winkels zullen verdwijnen. Ook de Jip en Janneke-kinderchampagne loopt volgens hem geen gevaar. Gelukkig maar.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken