Nederland gaat los met Kerst
- Food-en-retail
- 18 dec 2015 @ 09:19
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - WinkelenEvenement
- 18 dec 2015 @ 09:19
- Redactie Food en Retail
Nederland werkt toe naar de laatste weken van het jaar. Winkelstraten zijn vrijwel direct na Sinterklaas omgetoverd tot ware Kerstsprookjes. Grote kerstbomen, winkelstraten volledig gehuld in sfeervol licht, Mariah Carey uit de speakers en her en der zelfs een heuse Kerstman bepalen het winkelbeeld in december. Nu al kan over de hoofden gelopen worden in de winkelstraten. Winkeliers verwachten deze kerstperiode dan ook een extra omzet die wordt geschat op 815 miljoen euro. Het grootste deel daarvan wordt naar verwachting komend weekend, het laatste weekend voor Kerst, gerealiseerd.
Het herstel van de economie zet door en dat is ook in de winkelstraten merkbaar, signaleert Detailhandel Nederland. 'Het consumentenvertrouwen ligt boven het gemiddelde van de afgelopen 20 jaar. Consumenten zijn positiever gestemd en daarmee neemt ook de koopbereidheid toe. Er wordt weer meer geld uitgegeven aan cadeautjes voor elkaar, de zelfgemaakte luxe Kerstdiners, en aan nieuwe outfits die speciaal voor Kerst worden aangeschaft. Een verschuiving is waarneembaar in de afzetkanalen van winkeliers. Consumenten maken steeds meer gebruik van de combinatie van kanalen die ze tot hun beschikking hebben. Zo oriënteren ze zich vaak op internet, waarna ze tijdens een gezellig dagje winkelen de knopen doorhakken. Inmiddels komt 70% van de totale online omzet ten goede aan winkeliers die zowel een fysieke winkel als een webwinkel hebben.'
Trends en tradities
Winkeliers grijpen Kerst aan om nog meer in te spelen op de behoefte aan beleving tijdens het winkelen. Dat begint al in de winkelstraat. Zo schieten de Kerstmarkten in winkelgebieden als paddenstoelen uit de grond, een trend die uit Duitsland is overgewaaid. Een trend die hieruit voort vloeit en ook steeds meer Nederlanders bereikt dit jaar is het buiten barbecueën met Kerst. In de tuin rond de vuurkorf met een glaasje glühwein, al dan niet in een hippe, foute Kersttrui. En voor de gastheer- of vrouw met weinig tijd zijn er zelfs complete maaltijdboxen die worden thuisgebracht te bestellen. Ook het vertrouwde, oer-Hollandse gourmetstel komt bij veel gezinnen ook dit jaar weer op tafel.
Ruime openingstijden
In de periode voor Kerstmis hebben veel winkels ruimere openingstijden. Naast extra koopzondagen, zijn er de dinsdag en woensdag voor kerst extra koopavonden om de verwachte drukte te kunnen verwerken. Op kerstavond moeten winkels om 19:00 uur gesloten zijn, meldt Detailhandel Nederland. DN is de spreekbuis van de winkeliers van Nederland en stelt zich ten doel de belangenbehartiging van de detailhandel in Den Haag en Brussel te optimaliseren en te versterken. Detailhandel Nederland vertegenwoordigt 110.000 winkeliers. De sector heeft een omzet van €96 miljard en biedt werk aan nog eens 700.000 mensen. Voor meer actuele feiten en cijfers over de detailhandel, kijk hier. (PvWK, bron: DN)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- DN
- december
- winkelstraten
- erstbomen
- Detailhandel Nederland
- winkelbeeld
- prognose
- winkeliers
- kooppiek
- sfeervol
- gehuld
- kerstperiode
- bepalen
- licht
- Mariah Carey
- kerstsprookjes
- hoofden
- Kerstman
- retail
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing