[Onderzoek] 80% Nederlanders shopt met Kerst op straat
- Food-en-retail
- 21 dec 2015 @ 12:10
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekKlantWinkelen
- 21 dec 2015 @ 12:10
- Redactie Food en Retail
Ondanks de verdere opmars van het online winkelen en het recordaantal pakketjes dat rond de feestdagen wordt bezorgd, blijkt dat de overgrote meerderheid van de Nederlandse consumenten (80%) de meeste kerstinkopen in een fysieke winkel doet. Diversiteit aan winkels en sfeer en gezelligheid tijdens de feestdagen spelen de belangrijkste rol bij de keuze in welke stad of dorp men gaat kerstshoppen.
Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd in opdracht van Vastned, de beursgenoteerde Europese winkelvastgoedonderneming met focus op ‘venues for premium shopping’. In een tijdperk waarin het online kanaal steeds belangrijker wordt, blijkt juist dat in de decembermaand de fysieke winkel een belangrijke rol speelt. Met name diversiteit aan winkels (57%) en sfeer en gezelligheid tijdens de feestdagen (50%) spelen een belangrijke rol bij de keuze in welke stad of dorp men gaat kerstshoppen.
Versiering en verlichting
Op de vraag wat een winkelstraat of een winkel aantrekkelijk maakt om tijdens de decembermaand te gaan winkelen, speelt aankleding zoals kerstversiering en verlichting de belangrijkste rol. ‘Dit is in lijn met een trend die wij al een aantal jaar zien’, zegt Taco de Groot, CEO van Vastned. ‘Het onlineverkoopkanaal heeft de functie van de fysieke winkel veranderd. Een winkel moet iets extra’s bieden. Consumenten hebben behoefte aan een fysiek aantrekkelijke winkelomgeving. Het winkelen heeft steeds meer de functie van ontspanning en tijdverdrijf gekregen. Dat zie je ook duidelijk terug in deze onderzoeksresultaten. Sfeer en gezelligheid biedt het winkelen in een reguliere winkel iets ‘extra’ ten opzichte van het online kanaal.’
Toonaangevende retailers
Maar liefst 87 procent van de ondervraagden geeft aan kerstinkopen te doen in de stad/het dorp waar men normaal ook winkelt. Op welke plek men in een stad of dorp gaat winkelen, verschilt per leeftijdscategorie. Zo geven ondervraagden tussen 18-29 jaar de voorkeur aan de bekende, grote winkelstraten, terwijl 45-59 jarigen dit liever doen in kleinere winkelstraatjes. Naast kerstversiering en verlichting bepalen prijs (33%) en locatie (15%) of een winkel aantrekkelijk wordt gevonden. Taco de Groot, CEO van Vastned: ‘Wat toonaangevende retailers gemeen hebben, is dat ze zich richten op de beste steden en winkelstraten. De interesse van retailers in het juiste pand, in de juiste straat en in de juiste stad blijft ongekend groot. Zij willen daar zitten waar de consument winkelt en locatie is één van de facetten, naast bijvoorbeeld innovatie, service en personeel, waarmee een retailer zich kan onderscheiden. Een goede locatie draagt bij aan het succes van een retailer.’
Kerstsfeer in binnen- en buitenland
Bijna de helft van de ondervraagden is zeer te spreken over de kerstsfeer in de plaats waar men winkelt en geeft dit een rapportcijfer van 8 of hoger. Maastricht wordt gezien als de stad met de beste kerstsfeer (26%), gevolgd door Amsterdam (19%). Naast kerstshoppen in Nederland heeft bijna de helft van alle ondervraagden weleens kerstinkopen gedaan in een Europese stad buiten Nederland waarbij Düsseldorf (45%), Londen (28%) en Antwerpen (24%) het populairst zijn.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing