Crossmarks deelt tien nieuwe retailtrends

Crossmarks deelt tien nieuwe retailtrends
  • Food-en-retail
  • 13 jan 2016 @ 11:59
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodTrends

Retailbureau Crossmarks in Den Bosch -na de overname van Pluspoint ook in Rotterdam- houdt de vinger nauwlettend aan de pols van de tijdgeest. Dat werd eind vorige week nog een extra duidelijk tijdens de nieuwjaarsreceptie van het bureau. Retailstrateeg Lori van Waes deed er uitgebreid uit de doeken hoe Crossmarks kijkt naar de dagen die komen gaan. Ze trakteerde de enkele tientallen aanwezigen op tien retailtrends van dit jaar.

Trend 1: Contextual Retailing

Shoppers worden steeds veeleisender. In dit everywhere commerce-tijdperk willen shoppers afhankelijk van de context/plek een aanbod op maat ontvangen. Het gaat er niet om dat je als merk altijd en overal aanwezig bent, maar het gaat om: right place, right time, right offer.

Mooi voorbeeld is de samenwerking tussen Hotel Banks en fashionbrand Pimkie, die de hotelkamer nu hebben ontwikkeld tot saleskanaal.


Trend 2: Evolving Experience

Shoppers zijn behoorlijk verwend geraakt. En dat betekent ook dat ze niet snel onder de indruk raken en de lat steeds hoger leggen. Er moet dus behoorlijk wat uit de kast worden gehaald om de verwachtingen te overtreffen. Merken en retailers die ‘fun’ brengen in het leven van hun klanten krijgen de hoogste waardering.

Mooi voorbeeld is dat van pure player Pro-Direct, die zijn online ervaring vertaalt naar zijn flagshipstore in Londen.


Trend 3: Womanizing Retail

Deze eeuw wordt ook wel de eeuw van de vrouw genoemd. Angelina Jolie staat symbool voor de allround powervrouw, die zowel actrice, zakenvrouw, rolmodel als moeder is. Ondertussen vervagen de traditionele rolpatronen en verhoudingen tussen mannen en vrouwen razendsnel. We leven in een she-economy, ruim 75% van de aankoopbeslissingen wordt door een vrouw gedaan. Dit wordt steeds meer erkend in de retail en in communicatie. De prototype man en prototype vrouw bestaan niet meer. Retail draait in 2016 meer dan ooit om emotie en zachte waarden.

Voorbeeld: Do-it-herself workshop van Home Depot, een workshop specifiek voor vrouwen.

Trend 4: New Value Stuctures

De begrippen waarde en prijs zijn variabeler en complexer dan ooit. De waarde die aan een product of dienst wordt toegekend is afhankelijk van veel verschillende factoren: tijd, plaats, activiteit, mood of hebberigheid. Nieuwe technologiëen zoals location based services en real time technology maken het steeds beter mogelijk om de maximale waarde uit de markt te halen en individuele klanten te bedienen. We zien nieuwe vormen van pricing en verdienmodellen: dynamic pricing, flexible pricing, abonnementsvormen, leaseconstructies en value based pricing. Zoals cafés waar je betaalt voor de tijd die je er doorbrengt i.p.v. de consumpties die je er nuttigt.

Voorbeeld: thuisbezorgdiensten als Hello Fresh. Shoppers hebben toenemende behoefte aan gemak, terwijl ze ook bereid zijn om daarvoor te betalen.

Trend 5: Constant self improvement

We gaan naar een wereld met perfecte kennis. Met een triljoen sensors die overal data genereren (zelfrijdende auto’s, satelietsystemen, drones, wearables, camera’s…), kun je altijd, overal en wanneer je maar wilt data opvragen voor nieuwe antwoorden en inzichten. Zo maken allerlei smart devices maken het mogelijk zélf de gezondheid te monitoren en hiernaar te handelen (‘quantified self’). In 2016 ontdekt de massa de mogelijkheden van virtual reality. Ondertussen willen merken en retailers een steeds groter aandeel in de lifestyle van klanten.

Voorbeeld: Luna smart bed cover


Trend 6: Human Tech

Robots en technologie komen steeds verder in ons lichaam en in ons leven. We krijgen steeds meer het geloof dat technologie de oplossing is voor alle problemen. Inzicht in innovaties biedt ons houvast voor de toekomst. Science fiction wordt werkelijkheid, biotech zorgt voor een gezonder leven en techniek neemt steeds menselijkere vormen aan. Grote merken worden technologieleveranciers en ‘The Big Five’ (Amazon, Google, Apple, Alibaba, Facebook) werken aan technologieën die het leven en de gezondheid van mensen beter maken. Ondertussen is er een toenemende behoefte aan menselijkheid en helpt de mens technologie in de retail toepasbaar te maken.

Voorbeeld: betalen met je hartslag. Nymi, MasterCard en TD Bank Group zijn een pilot gestart met een wearable device die het mogelijk maakt om te betalen met het unieke ritme van je hartslag.


Trend 7: Hyper Personalization

Bij personalisatie gaat niet meer om vragen stellen aan de klant, maar om het gebruik van nieuwe technieken om de klant een aanbod volledig op maat te kunnen doen. Technologie wordt daarmee ingezet om 1-op-1 relaties te creëren en klantgedrag steeds beter te voorspellen. Predictive of anticipatory shopping wordt ingezet, om de klant zelfs al voor hij/zij er om vraagt van producten te kunnen voorzien. Producten, diensten en informatie moeten steeds vaker volledig naar wens kunnen worden aangepast.

Voorbeeld: Starbucks mobile commerce. Omdat veel Starbucks klanten haast hebben, heeft Starbucks het bestelproces versneld door ‘mobile ordering’. De hieruit voortvloeiende data wordt ingezet om de klant persoonlijker te kunnen bedienen. Inmiddels komt 20% van de sales van mobile.

Trend 8: Collaborative retailing

We gebruiken uiteenlopende technologieën, services en merken om in al onze behoeften te voorzien. Conceptstores spelen hier perfect op in, slimme curatoren selecteren de juiste merken, leveranciers en producten binnen een bepaalde lifestyle. Strategische samenwerkingen versterken het merk en de relatie met de klant. Door de handen ineen te slaan met passende partners, ontstaan er kansen om de merkwaarde te verhogen en de betekenis in het leven van klanten uit te breiden.

Voorbeeld: conceptstore Hutspot. Hutspot gaat op zoek naar de juiste merken en biedt hen de kans een eigen plekje te huren in de winkel(s), in ruil voor een kleine fee en een commissie over de producten.

Trend 9: maker movement 2.0

Juist in deze tijd van kant-en-klaar en digitalisering keert het zelf maken van producten weer terug. Jongere generaties die zijn opgegroeid in de ‘virtuele wereld’ willen hun handen juist weer eens gebruiken en écht zelf iets maken. Er ontstaan lab,- maak-, en testomgevingen die produceren en retailen voor ieder invidu mogelijk maken. Dit zorgt voor een enorme bron van creativiteit en innovatie, ook voor grote bedrijven.

Voorbeeld: In navolging van het succes van Etsy opent Amazon het platform ‘handmade at Amazon’.

Trend 10: Cityboomers

De populariteit van de stad neemt al jaren toe en de grote stad wint het steeds vaker van de kleine(re) winkelgebieden. Uit passantenonderzoek blijkt dat we veelal gebruik maken van dezelfde looproutes of gericht van A naar B in een stad lopen en daarmee niet gebruik maken van de zogeheten complexere looproutes. Dat maakt het selecteren van de juiste locatie(s) belangrijker dan ooit. Zelfs de plaats in de straat kan het verschil maken tussen retailsucces of retailfalen. In de stad wonen betekent kleiner behuisd, wat vraagt om andere oplossingen in de breedste zin van het woord.

Voorbeeld: Stek stadstuinwinkel in Rotterdam.

(met dank aan SMU, bron: bureau Crossmarks)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken