KHN meldt dat horeca stijgende lijn vasthoudt
- Food-en-retail
- 12 jan 2016 @ 15:02
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekFood
- 12 jan 2016 @ 15:02
- Redactie Food en Retail
De omzet van de horeca was in 2015 17,2 miljard euro. Dat is 4,1% meer dan in 2014. Met ruim 360.000 medewerkers en 45.300 horecavestigingen is de horeca een belangrijke en stabiele speler in de Nederlandse economie. “Na jaren van crisis en licht herstel vorig jaar, heeft de horeca de stijgende lijn vast kunnen houden. KHN is positief voor 2016”, aldus algemeen directeur Koninklijke Horeca Nederland Lodewijk van der Grinten. Maar er zijn ook uitdagingen.
'De positieve energie moet komen van een eerlijker speelveld en van reparatie van de nieuwe Wet Werk en Zekerheid want die is voor onze branche aantoonbaar contra-productief.'
De horeca toont veerkracht en innovatief ondernemerschap en blijft volop in beweging. Dat blijkt uit de cijfers die tijdens de nu lopende Horecavaweek worden gepresenteerd. 'De consument komt weer graag in de horeca en we profiteren van meer buitenlandse bezoekers, zowel toeristisch als zakelijk. Horecaondernemers spelen goed in op deze kansen. Maar ook de overheid moet sneller meebewegen en hervormen.' De ondernemer kan dan in vrijheid en met duidelijke grenzen ondernemen: Koersvast met positieve energie. KHN (met inmiddels ruim 20.600 leden) ziet als brancheorganisatie voor de horeca onder andere de volgende belangrijke uitdagingen op landelijk, regionaal en lokaal niveau:
Eerlijk speelveld, eerlijke concurrentie
KHN ziet innovatie en vernieuwing als een kans. De horeca innoveert en laat veerkracht zien. Dat is onder de huidige marktomstandigheden ook noodzakelijk. Deze vragen ook om een overheid die snel handelt en wetten en regels gelijktrekt voor alle spelers op het veld. Daar zijn consumenten, ondernemers en ook de overheid zelf bij gebaat. De wet Markt en Overheid zou ondernemend Nederland moeten ondersteunen. Maar de praktijk is dat overheden hiermee oneerlijke concurrentie bedrijven met de horeca. KHN vindt dat de overheid geen concurrent mag zijn en ook geen concurrent mag bevoordelen. We willen gelijke voorwaarden voor horeca, detailhandel, culturele instellingen en bijvoorbeeld de nieuwe internetplatforms. Zo ontstaat een eerlijk speelveld waarin de horeca haar groeikansen kan verzilveren.
Wet Werk en Zekerheid
De gastvrijheid van de horeca vraagt om flexibiliteit: het is bij uitstek een sector met bedrijven die te maken hebben met pieken, dalen en seizoensinvloeden. De nieuw Wet Werk en Zekerheid maakt het onmogelijk om dit collectief of per onderneming op maat te regelen. In deze vorm schiet de wet zijn doel binnen de horeca voorbij: noch werkgevers, noch werknemers zijn op deze manier gediend. Werkgevers wegen de risico’s af en zien zich door deze wet genoodzaakt te kiezen voor meer en kortere arbeidscontracten voor bepaalde tijd of payrollconstructies. Dit komt onder andere door de huidige loondoorbetaling bij ziekte die een groot risico vormt. KHN pleit dan ook voor reparatie van deze wet door ondernemingen die zaken zelf op maat te laten regelen. Pas dan kunnen ondernemers weer energie besteden aan een goede werkrelatie en vakmanschap. (bron: KHN)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- 2 miljard
- economie
- horecavestiginge
- crisis
- licht herstel
- cafe
- Nederland
- drank
- horeca
- horeca
- stabiele speler
- diner
- restaurant
- eten
- 17
- food
- horeca
- bar
- kaart
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
- [marketeer 199] Thijs Ekelschot -... 12-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing