V&D maakt volgens curatoren zeker doorstart - 4 scenario's
- Food-en-retail
- 5 jan 2016 @ 08:49
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - WinkelenZakelijkOnderzoek
- 5 jan 2016 @ 08:49
- Redactie Food en Retail
'Het kon niet anders dan op oudejaarsavond. Het faillissement van V&D was onvermijdelijk', zegt Edwin van Wijk, woordvoerder van de curatoren van V&D. Intussen circuleert op sociale media een filmfragment waarover MT's platform Food & Retail eerder berichtte. Het ABP is dankzij Alpinvest via Sun Capital en V&D in de aap gelogeerd. Het huidige V&D mt wil wel af van Sun Capital.
Van Wijk toont op RTLZ eveneens optimistisme: 'Er komt 100% zeker een doorstart, met zoveel mogelijk mensen weer in dienst.' Op Facebook is intussen veelvuldig een filmfragment te zien onder het kopje 'Wat de NOS u niet vertelt'. Het betreft een docu op de NPO waaruit blijkt dat de vorige eigenaar van V&D de domme fout maakte om de hele vastgoedportfefeuille van het warenhuis voor een miljard euro leeg te trekken. Dit zijn korte termijnsuccesjes ten koste van de lange termijn, die je daarom bij een familiebedrijven als C&A en Heineken minder snel zult aantreffen. Opmerkelijk dat je dan dichtbij huis kleinere partijen als Weekbladpers Groep, UvA en PKA ook nogal roekeloos het aan hun toevertrouwde tafelzilver ziet verkwanselen, hetgeen ten koste gaat van merk-identiteit en solvabiliteit. Het ABP lijkt zijn via Alpinvest en Sun Capital geinvesteerde Nederlandse pensioenmiljoenen in V&D nu deels kwijt te zijn en de vele winkelmedewerkers straks hun baan: een dubbele strop.
Zonsondergang
Een aantal directieleden van V&D stapt op als Sun Capital of een andere private equity-partij die op Sun lijkt naar voren stapt bij een doorstart, meldt Het Financieele Dagblad. Het mt van V&D ziet ruimte om door te starten met circa 30 vestigingen en de La Place-formule. La Place zou dan op termijn worden omgebouwd tot een franchiseorganisatie. Sun Capital wil La Place daarentegen liever losknippen en verkopen om een deel van zijn investeringen in V&D terug te krijgen. De eigenaar van de keten zou daarnaast een klein aantal warenhuizen willen doorstarten, zonder La Place. Vanuit het V&D-management is weinig enthousiasme over met name het laatste scenario. Er is veel verontwaardiging over het feit dat Sun de stekker uit het bedrijf trok, terwijl de keten net gered was, meldt Retailnews. Halverwege deze maand wordt meer duidelijkheid verwacht. (PvWK)
Volgens Retailwatching zijn er de volgende 4 toekomstscenario's voor V&D:
1. V&D bewijst onder een nieuwe eigenaar zijn transformatiestrategie
2. V&D gaat door met 30 vestigingen en La Place
3. Sun Capital verkoopt La Place en houdt een handvol V&D-winkels over
4. V&D wordt uit elkaar getrokken en verkocht aan de hoogste bieders.
Lees hier meer.
Lees verder op MarketingTribune: V&D blijkt onverwacht deels Nederlands bezit
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Edwin van Wijk
- Food & Retail
- optimistisme
- doorstart
- 100%
- graaien
- V&D
- strategie
- mensen
- doorstart
- RTLZ
- Sun Capital
- platform
- filmfragment
- sociale media
- woordvoerder
- C&A
- venture capital
- MT
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing