[exclusief] Eerste bluepapers ShoppingTomorrow
- Food-en-retail
- 26 feb 2016 @ 09:17
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekWinkelen
- 26 feb 2016 @ 09:17
- Redactie Food en Retail
Als mediapartner van ShoppingTomorrow (ST) kan MarketingTribune u als eerste op de hoogte stellen van de nieuwe bluepapers die vandaag gelanceerd worden door de expertgroepen van ST. Hierbij wordt vooruit geblikt op de (retail)toekomst op basis van onderzoeken. Om het u makkelijk te maken, vindt u hieronder een korte beschrijving van de eerste drie bluepapers. Onderwerpen betreffen deze keer: Direct Brands, Inkoop & Supply Chain en Performance Advertising
Direct Brands
De expertgroep ‘Direct Brands’ heeft interessante aanbevelingen voor merken: Ieder merk moet online een directe relatie opbouwen met de eindconsument en het online direct verkopen grondig overwegen.
Uit het onderzoek van deze expertgroep van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow blijkt dat Performance Advertising verschuift naar Performance Marketing. Performance Advertising is toe aan een herdefinitie. Het vakgebied is ontstaan met de opkomst van search marketing en affiliate marketing. Rendementen waren hoog. Hele businessmodellen waren gebaseerd op het rendement uit Performance Advertising-activiteiten en nieuwe afdelingen werden in het leven geroepen. Maar de druk op het rendement dat uit Performance Advertising komt, neemt toe. Technische mogelijkheden worden groter, organisaties redeneren vanuit de gehele customer journey en organisaties kijken meer en meer naar cross-channel-resultaten. De uitgangspunten zoals die golden voor Performance Advertising moeten worden herijkt. We gaan van Performance Advertising naar een integrale vorm van Performance Marketing. Bij die overgang ziet de expertgroep de zeven verschillen. Die lees je in de bluepaper.
Inkoop & Supply Chain
Uit onderzoek van de expertgroep ‘Inkoop en Supply Chain’ blijkt dat het netto winstpercentage in absolute termen met 5 tot 10% verhoogd kan worden door de toepassing van slimme best practices op deze gebieden.
Veel e-commercebedrijven zijn opgestart vanuit de ICT en onlinemarketing. Er is vaak nog onvoldoende kennis over logistiek en inkoop binnen deze bedrijven. Tegelijkertijd zijn er veel e-commercebedrijven die geen of amper winst maken. Uit onderzoek van de expertgroep Inkoop en Supply Chain van ShoppingTomorrow blijkt dat de inkoop- en logistieke kosten circa 70 tot 95% van de omzet van het gemiddelde e-commercebedrijf bedragen. Daarnaast blijkt dat het netto winstpercentage in absolute termen met 5 tot 10% verhoogd kan worden ‒ dit staat gelijk aan meer dan een verdubbeling van de winst voor de meeste e-commercebedrijven ‒ door de toepassing van slimme best practices op deze gebieden. De expertgroep heeft gekeken naar de impact van best practices op het gebied van inkoop en logistiek op de winstgevendheid van e-commerce- en multichannel-organisaties. Vertegenwoordigers van een tiental e-commerce en multichannel-organisaties hebben deelgenomen in deze expertgroep (waaronder Nextail, Hema, DPD, WolkyShop, Essenza, Otto Group, Topvitamins.nl). De expertgroep heeft een bezoek gebracht aan elk van de deelnemende bedrijven om te achterhalen welke best practices zij toepassen op de gebieden inkoop en logistiek.Dit heeft geresulteerd in een aantal belangrijke conclusies: Die lees je in de bluepaper.
Performance Advertising
Uit onderzoek van de expertgroep ‘Performance Advertising’ blijkt dat Performance Advertising verschuift naar Performance Marketing. De groep komt tot zeven belangrijke verschillen.
Door de digitale ontwikkelingen ontstaan grote veranderingen in de traditionele waardeketen. De markt dis-intermedieert doordat alle spelers een relatie proberen op te bouwen met de eindgebruiker. Merken hebben hiervoor een groot aantal opties ‒ zoals het ontwikkelen van een geheel nieuw B2C merk of het kopen van een bestaand B2C kanaal ‒ maar directe verkoop hoeft niet het startpunt te zijn van het bouwen aan een relatie met de eindgebruiker.Directe online verkoop aan de consument kan vele voordelen bieden, zoals het kunnen controleren van de merkidentiteit en -ervaring, extra marge, of het bieden van meer toegevoegde waarde voor de consument. De mogelijke risico’s ‒ zoals kanaalconflicten, strikte wet- en regelgeving en hoge benodigde investeringen ‒ moeten hierbij wel goed gemanaged worden.Om een direct kanaal op te zetten, kun je het volgende stappenplan volgen:
1. Bedenk welke consumentenbehoefte je wilt invullen.
2. Vertaal de merkpropositie naar een onderscheidende retailformule.
3. Bouw de benodigde fundamenten op drie pijlers: business economics, organisatie en ‘Minimum Viable Product’.
4. Bedenk waar e-commerce binnen (of buiten) de organisatie wordt opgezet.
Online direct verkopen aan de consument vergt, naast de initiële opzet van het directe kanaal, echter een fundamentele verandering in de manier van werken. Succesvolle online spelers laten zien customer first, agile en resultaatgericht te zijn. Hoe? Dat lees je in de bluepaper.
(bron: MarketingTribune/Shopping Tommorow)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- nieuw
- direct
- ST
- toekomst
- aanbevelingen
- retail
- MarketingTribune
- expertgroep
- interessant
- ShoppingTomorrow
- online
- verkopen
- eindconsument
- merk
- bluepapers
- expert
- gelanceerd
- grondig
- relatie
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing