ING: Online foodomzet groeit minder snel dan gedacht
- Food-en-retail
- 10 feb 2016 @ 15:33
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - WebOnderzoekFoodWinkelen
- 10 feb 2016 @ 15:33
- Redactie Food en Retail
Over zo’n negen jaar zal het online marktaandeel van food en personal care tien tot 15 procent zijn. Dat is de verwachting van ING. Dit zijn bescheiden percentages in vergelijk met andere branches. Retailkenner Dirk Mulder van ING heeft zijn visie gegeven op online verkopen. Hij noemt verschillende redenen waarom de online omzet van food niet sneller gaat groeien.
Zo speelt de perceptie van consumenten een grote rol: ‘komt mijn online bestelde kipfilet net zo vers en gekoeld aan als wanneer ik zelf naar de supermarkt ben geweest?’ En daarnaast speelt volgens Mulder de hoge winkeldichtheid een rol. Met een minuut of tien is iedereen bij een supermarkt, dus de stimulus tijdsbesparing is niet sterk.
Grootste belemmering
De grootste belemmerende factor is volgens Mulder de logistiek. Veel foodretailers vinden het moeilijk om foodproducten goed en goedkoop thuis te bezorgen. De marges zijn laag en de kosten in de keten kunnen niet volledig worden doorberekend in de verkoopprijs. Voordeel van internet is wel dat er veel informatie over het product – smaak, producent, recepten - kan worden gegeven. Supermarkten opereren vaak omnichannel en hebben te maken met kosten binnen hun fysieke winkelnetwerk.
Nieuwe spelers
Mulder vindt dat een nieuwe speler de online foodmarkt moet openbreken. Als voorbeeld noemt hij bol.com en Amazon die dit voor boeken hebben gedaan. Net als Coolblue en Zalando voor andere productgroepen. Een nieuw concept brengt daarnaast vaak een businessmodel mee waar voorheen niet aan werd gedacht, is de mening van Mulder. Zo vindt hij de foodboxen van Albert Heijn en straks ook Jumbo een logische reactie op de komst van spelers als HelloFresh en Marley Spoon. Deze bezorgboxen en –tassen gaan volgens hem effect hebben. Vooralsnog gaat het hierbij om een niche, maar toch pakken ze een stukje van de markt. Die omzet wordt weggesnoept van de traditionele supermarkt.
ING heeft berekend dat de maaltijdboxen en –tassen in 2020 zo’n 2 procent van de markt in beslag zullen nemen, daarbij gaat het om zo’n 750 miljoen euro. Dat zorgt voor druk, daar gaat het supermarktkanaal zeker wat van merken. (Bron: Foodclicks)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Kleine campagne Heinz tegen groot probleem
- [column] Battle of the smartphones
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt winkeldiefstal onder...
- Dennis van de Sande van Royal Swinkels: 'Mark Ritson's...
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Subways Royal Submarines duiken weer... 25-04-2024
- Hema springt in op rookworst-rel25-04-2024
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing