Beoogd AH/Delhaize topman Dick Boer ziet online als 'wereldspel'
- Food-en-retail
- 22 mrt 2016 @ 09:19
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Winkelen
- 22 mrt 2016 @ 09:19
- Redactie Food en Retail
Gevraagd naar zijn retailstrategie wijst Ahold-topman Dick Boer, ook de beoogde ceo van Ahold/Delhaize, allereerst op het online kanaal. ‘Onze strategie in deze fase is om te groeien in online en marktaandeel te veroveren’, zegt Boer op de recente aandeelhoudersvergadadering.
‘Onze strategie in deze fase is om te groeien in online en marktaandeel te veroveren’, meldt Boer in het FD. Eind vorig jaar boekte Ahold 5,2 procent van zijn omzet op internet, versus 4,6 procent een jaar eerder. Het online omzetaandeel is dus nog relatief klein, wel wordt er veel verdere groei van verwacht.
Kost gaat voor de baat uit
Daarnaast moet het fusiebedrijf actief worden in nieuwe, stedelijke regio’s. De kost gaat hierbij voor de baat uit, aldus Boer, net als online. ‘In steden verdienen we geld, in Amsterdam, Rotterdam, Chicago. De nieuwe gebieden als New York kosten geld. Maar dat is prima. Als meneer Heijn in de jaren vijftig geen trip naar de VS had gemaakt en niet was gaan investeren: ik weet zeker dat zijn eerste supermarkten geen geld opleverden.’
Waardecreatie
Analisten speculeren al voor de definitieve fusie op de aanstaande verkoop van de Amerikaanse activiteiten van Ahold Delhaize. Hierop reageert Boer in het FD: ‘We hebben de Amerikaanse en Europese organisaties juist meer naar elkaar toegebracht sinds 2006. Het is vrij simpel. We moeten waardecreatie creëren door de combinatie sterker te maken. We moeten samen een heldere strategie neerleggen voor versterking aan beide kanten van de oceaan. Die zijn we nu aan het maken voor de combinatie.’
Data en loyaliteitsprogramma
Volgens Boer kunnen Albert Heijn en de Belgische keten Delhaize bovendien veel profijt trekken van de digitale kennis overzee, ook instore. ‘De Amerikanen zijn heel sterk in het benutten van data en loyaliteitsprogramma’s. Daar kunnen we wereldwijd iets mee. Online is een wereldspel.’ (bronnen: FD, MT en Twinkle)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Amerika
- Belgie
- online
- organisatie
- retail
- webshop
- waardecreatie
- FD
- Ahold Delhaize
- loyaliteitsprogramma
- Albert Heijn
- Ahold
- Dick Boer
- elhaize
- Europa
- profijt
- data
- digitale kennis
- instore
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing