Beoogd AH/Delhaize topman Dick Boer ziet online als 'wereldspel'

Beoogd AH/Delhaize topman Dick Boer ziet online als 'wereldspel'
  • Food-en-retail
  • 22 mrt 2016 @ 09:19
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Winkelen

Gevraagd naar zijn retailstrategie wijst Ahold-topman Dick Boer, ook de beoogde ceo van Ahold/Delhaize, allereerst op het online kanaal. ‘Onze strategie in deze fase is om te groeien in online en marktaandeel te veroveren’, zegt Boer op de recente aandeelhoudersvergadadering.

‘Onze strategie in deze fase is om te groeien in online en marktaandeel te veroveren’, meldt Boer in het FD. Eind vorig jaar boekte Ahold 5,2 procent van zijn omzet op internet, versus 4,6 procent een jaar eerder. Het online omzetaandeel is dus nog relatief klein, wel wordt er veel verdere groei van verwacht.

Kost gaat voor de baat uit
Daarnaast moet het fusiebedrijf actief worden in nieuwe, stedelijke regio’s. De kost gaat hierbij voor de baat uit, aldus Boer, net als online. ‘In steden verdienen we geld, in Amsterdam, Rotterdam, Chicago. De nieuwe gebieden als New York kosten geld. Maar dat is prima. Als meneer Heijn in de jaren vijftig geen trip naar de VS had gemaakt en niet was gaan investeren: ik weet zeker dat zijn eerste supermarkten geen geld opleverden.’

Waardecreatie
Analisten speculeren al voor de definitieve fusie op de aanstaande verkoop van de Amerikaanse activiteiten van Ahold Delhaize. Hierop reageert Boer in het FD: ‘We hebben de Amerikaanse en Europese organisaties juist meer naar elkaar toegebracht sinds 2006. Het is vrij simpel. We moeten waardecreatie creëren door de combinatie sterker te maken. We moeten samen een heldere strategie neerleggen voor versterking aan beide kanten van de oceaan. Die zijn we nu aan het maken voor de combinatie.’

Data en loyaliteitsprogramma
Volgens Boer kunnen Albert Heijn en de Belgische keten Delhaize bovendien veel profijt trekken van de digitale kennis overzee, ook instore. ‘De Amerikanen zijn heel sterk in het benutten van data en loyaliteitsprogramma’s. Daar kunnen we wereldwijd iets mee. Online is een wereldspel.’ (bronnen: FD, MT en Twinkle)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken