[onderzoek] Consumenten accepteren merkcommunicatie via social

[onderzoek] Consumenten accepteren merkcommunicatie via social
  • Food-en-retail
  • 24 mrt 2016 @ 09:09
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekMarketing

Over waarom mensen social media gebruiken, is veel geschreven. Een van de aannames is dat mensen social media vooral gebruiken om sociale interactie aan te gaan, vriendschappen te sluiten en contacten te onderhouden. Een andere veelgehoorde kreet is empowerment. Maar geldt dit voor alle social media? En hoe goed sluit merkcommunicatie op die media aan bij deze behoeftes? Het nieuwe SWOCC socialmediabelevingsonderzoek laat zien hoe consumenten verschillende social media en merkcommunicatie op die social media waarderen en beleven.

Het biedt daarmee volgens de onderzoekers handvatten voor een kwalitatieve planning van media-inzet.

Beleving van social media
Er bestaat veel waardevol onderzoek over en inzicht in hoe merken social media inzetten. Ook zijn er meerdere studies over de populariteit van social media onder consumenten (gebruikscijfers). Onderzoek naar hoe consumenten social media en de merkcommunicatie op de diverse social media beleven, ontbrak tot nu toe. Beleving is de emotionele, gevoelsmatige ervaring die consumenten hebben als zij een medium gebruiken. Dat kunnen positieve en negatieve ervaringen zijn. Het gaat om de subjectieve beleving.

Opmerken, beleven en waarderen
In het SWOCC socialmediabelevingsonderzoek – uitgevoerd door Hilde Voorveld – staan acht social media centraal: Facebook, YouTube, LinkedIn, Twitter, Google+, Instagram, Pinterest en Snapchat. In totaal hebben 1.346 consumenten meegedaan aan het onderzoek, waarvoor TNS NIPO de data verzamelde. Een aantal interessante uitkomsten uit het rapport:

·         Elk socialmediaplatform wordt op unieke wijze beleefd. Er is niet één winnaar: Ieder platform overtreft andere platformen op minstens één belevingsdimensie.

·         Niet alle social media worden even social beleefd: Vooral Facebook, Instagram en Snapchat worden gebruikt voor sociale interactie, maar YouTube en Pinterest bijvoorbeeld helemaal niet en Twitter ook nauwelijks.

·         Tussen social media zijn er duidelijke verschillen in de hoeveelheid merkcommunicatie die door consumenten wordt opgemerkt: Facebook en Twitter scoren relatief hoog, Snapchat en Pinterest relatief laag.

·         Consumenten accepteren merkcommunicatie op social media. Ze vinden merkcommunicatie over het algemeen best relevant en leuk. Het minst positief zijn ze over merkcommunicatie op YouTube en Facebook, het meest positief over merkcommunicatie op Google+. 

Alle uitkomsten staan in het door SWOCC uitgegeven rapport, volgers van MarketingTribunes platform Food&Retail kunnen deze hier downloaden.

Het rapport is onderdeel van de 71e SWOCC-publicatie ‘Mediaorkestratie’, welke in mei 2016 verschijnt. Deze publicatie is exclusief beschikbaar voor begunstigers van de stichting. (PvWK)

 

Achtergrond over SWOCC
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) doet fundamenteel wetenschappelijk onderzoek op het gebied van merken en communicatie. Deze kennis maakt SWOCC toegankelijk voor de praktijk, bijvoorbeeld door het uitbrengen van publicaties en het organiseren van lezingen. De stichting is in 1995 opgericht op initiatief van Giep Franzen en is gelieerd aan de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam. SWOCC wordt financieel mogelijk gemaakt door haar begunstigers maar opereert zelfstandig en onafhankelijk. Op dit moment telt SWOCC ruim 200 begunstigers, waaronder adviesbureaus (van pr en reclame tot design en marktonderzoek), adverteerders, non-profit organisaties en zzp’ers.
Meer info op: www.swocc.nl

 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken