NS stoot exploitatie retail op stations af
- Food-en-retail
- 3 mrt 2016 @ 10:06
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - WinkelenFoodKlant
- 3 mrt 2016 @ 10:06
- Redactie Food en Retail
NS gaat de exploitatie van retail op de stations deels afstoten en richt zich op 3 kernactiviteiten: betere treindiensten op het hoofdrailnet en HSL, zorgen voor stations en bijdragen aan een betere deur-tot-deur reis. Dat staat in de strategienotitie Spoorslags Beter. De spooronderneming wil met de kopers van de retailactiviteiten echter wel afspraken maken over delen in de opbrengsten.
De Kiosk en de Stationshuiskamer blijven van NS, omdat deze staan direct in verbinding staan met de reiziger en een kernactivitei zijnt. Ook de activiteiten in de buitenlandse retail worden afgebouwd omdat deze geen waarde voor de Nederlandse reiziger biedt. NS is onder meer de grootste franchiser van Albert Heijn, terwijl het bedrijf ook eigen Hema-winkels heeft op stations. Daarnaast exploiteert de NS horecaformules als Julia’s en Smullers. Voor al deze activiteiten worden nieuwe eigenaren gezocht. De NS blijft eigenaar van het vastgoed en kan dus huurpenningen gaan incasseren. Daarnaast moeten er afspraken komen met de nieuwe eigenaren over het delen van de opbrengsten van de vestigingen. De formules zullen in principe afzonderlijk worden verkocht.
FNV
Andries van den Berg van vakbond FNV Spoor stelt dat het verkopen van NS Retail, de meest winstgevende tak, een flinke financiële aderlating voor de NS en haar personeel zal zijn. ‘Het 'kopje koffie op het perron' en het 'broodje voor onderweg' leveren de NS ook elk jaar veel geld op, dat gebruikt kan worden voor beter spoorvervoer.’
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing