Nieuwe Europese BTW-plannen stimuleren online handel
- Food-en-retail
- 12 apr 2016 @ 09:04
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - WebwinkelPolitiek
- 12 apr 2016 @ 09:04
- Redactie Food en Retail
Winkeliers met grensoverschrijdende ambitie worden afgeschrikt door de grote verschillen in BTW-stelsels en de administratieve lasten die hiermee gepaard gegaan. Daarom presenteert de Europese Commissie een actieplan om de regels rond BTW-aangifte te vereenvoudigen. Detailhandel Nederland juicht dit toe.
'Er zijn meer dan 80 verschillende BTW tarieven in Europa. De tijden waarop aangifte moet worden gedaan verschilt voor elke lidstaat en de aanlevering gaat lang niet altijd digitaal. In één land moet dit zelfs per cd-rom', stelt Joran Frik, secretaris Europa bij Detailhandel Nederland. Volgens de Europese Commissie kunnen de kosten voor een ondernemer om aan de verschillende regels rond BTW te voldoen oplopen tot wel 8000 euro per lidstaat.
Deze lasten kunnen worden teruggedrongen door aangifte zo eenvoudig mogelijk te maken. Daarom komt de Commissie met één systeem voor elektronische registratie en betaling. Dat biedt bedrijven de mogelijkheid om BTW aan te geven via één land: het thuisland. Tot nu toe was de regeling alleen beschikbaar voor de online verkoop van diensten. 'De grote winst is te behalen in de voorgestelde uitbreiding van deze dienst naar de verkoop van producten. De nieuwe plannen zijn dan ook zeer welkom', aldus Frik.
In de plannen kondigt de Commissie meer versimpelingsmaatregelen aan. Zo gelden straks de administratie- en controleregels van het thuisland van de ondernemer. Hierdoor worden controles door 28 verschillende belastingdiensten voorkomen. Ook let de Commissie extra op de lastendruk voor het MKB en start-ups. Tot slot wil de Commissie de BTW-vrijstelling afschaffen voor producten direct geleverd aan consumenten van buiten de EU.
Naast het vereenvoudigen van de aangifteprocedures blijft Detailhandel Nederland aandringen op het zoveel mogelijk gelijk trekken van de wetgeving rondom BTW binnen de EU, zoals de regels voor het verkrijgen van een BTW-nummer, aangiftetermijnen of drempels waarbinnen BTW in eigen land mag worden afgedragen. Het concrete wetsvoorstel om BTW-barrières voor grensoverschrijdende elektronische handel weg te nemen wordt eind dit jaar verwacht.
(PvWK, bron: DN)
Achtergrond
Detailhandel Nederland is de spreekbuis van de winkeliers van Nederland en stelt zich ten doel de belangenbehartiging van de detailhandel in Den Haag en Brussel te optimaliseren en te versterken. Detailhandel Nederland vertegenwoordigt 101.000 winkeliers. De sector heeft een omzet van €98 miljard en biedt werk aan nog eens 781.000 mensen.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- lasten
- Commissie
- eenvoudig
- BTW
- cd- rom
- onhandig
- lidstaat
- Europa
- tijden
- Joran Frik
- digitaal
- aangifte
- EU
- aanlevering
- belasting
- één land
- Detailhandel Nederland
- BTW tarieven
- lobby
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing