Online supermarkt Picnic start in Utrecht en lanceert boodschappenradar

Online supermarkt Picnic start in Utrecht en lanceert boodschappenradar
  • Food-en-retail
  • 19 apr 2016 @ 15:32
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WebWinkelen

Online supermarkt Picnic gaat vanaf deze week van start in Utrecht. Na Amersfoort, Leusden en Soest gaan de elektrische bezorgwagentjes van de nieuwe websuper annex uitdager van grote 'traditionele' retailformules vanuit winkelcentrum The Wall gratis boodschappen bezorgen in de provinciehoofdstad. Picnic introduceerde onlangs als eerste bezorgdienst ook 'de boodschappenradar'.

De komst van Picnic sluit perfect aan bij het beleid van de gemeente Utrecht om voedselverspilling tegen te gaan, stelt Picnic. Utrechtse supermarkten gooien per jaar voor zo’n 5 miljoen euro aan ingekocht voedsel weg (bron: rapport Van voedselverspilling naar voedsel, juni 2015, red.). De nieuwe online supermarkt gaat dit tegen, doordat het geen grote voorraden aanhoudt, maar exact bestelt bij leveranciers wat de klant eerder heeft besteld. Als honderd klanten een brood bestellen, levert de huisbakker precies dat aantal broden, waardoor de voedselverspilling tot een minimum wordt beperkt.

Duurzaamheid en gemak
Ook sluit de werkwijze van Picnic aan bij de milieu-wensen van de Domstad, die schonere vervoersmiddelen promoot middels een milieuzone en subsidies verstrekt voor elektrisch rijden. De nieuwe websuper bezorgt met compacte, elektrische bezorgwagens, die milieuvriendelijk zijn en bovendien niet in de weg staan. Jeroen Kreijkamp, wethouder Economische Zaken in Utrecht, denkt dat Picnic goed past in de stad. 'Utrecht staat voor groen, gezond en slim. Een initiatief als Picnic, waar innovatie, duurzaamheid en gemak voor de consument hoog in het vaandel staan, sluit hier perfect bij aan.'

Vierde stad
Utrecht is met zo'n 175.000 huishoudens de vierde stad van Nederland. Voor een startend bedrijf als Picnic een enorme uitdaging. 'We beginnen in Leidsche Rijn en rollen dan langzaan uit over de stad', zegt Michiel Muller, mede-oprichter van Picnic. "'We kunnen niet in één keer 50 bezorgwagentjes de weg op sturen, dat zal geleidelijk groeien. Net als bij de start in Amersfoort vorig jaar betrekken we de inwoners van Utrecht bij het opbouwen van hún supermarkt. Picnic maken we samen. Die betrokkenheid is voor ons erg belangrijk.'

In Amersfoort, Leusden en Soest wist Picnic al zo'n 8000 gebruikers aan zich te binden. Utrechters kunnen zich aanmelden voor de innovatieve dienst door het downloaden en registreren van de app. Gratis thuisbezorging, nooit meer wachten bij de kassa en niet meer sjouwen met volle tassen zijn volgens de initiatoren de belangrijkste redenen voor de overstap naar Picnic. Ook het groeiende aanbod van lokale producten wordt veel genoemd als reden. Zo levert Picnic sinds kort lokaal bier uit Leusden en Amersfoort en sambal van Sambal Bert uit Amersfoort. Momenteel bezorgen 30 elektrische wagentjes de bestellingen.

Boodschappenradar
Online supermarkt Picnic introduceerde onlangs als eerste bezorgdienst de boodschappenradar, waarmee klanten tot op de minuut nauwkeurig kunnen zien wanneer hun bestelling arriveert. In de app waarmee de boodschappen besteld worden is realtime te zien waar de bezorger op dat moment rijdt en hoe laat de boodschappen voor de deur staan. 'De boodschappenradar lijkt op de service van taxidienst Uber', zegt mede-oprichter Frederik Nieuwenhuys. 'Je ziet op het scherm van je mobiele telefoon ons autootje rijden en weet dus precies hoe laat je bestelling wordt afgeleverd. Je hoeft maar een paar minuten thuis te zijn en zo wordt het nog makkelijker.' (PvWK)
 

Achtergrond Picnic

In stilte heeft Picnic drie jaar lang met een team van 30 specialisten gewerkt aan een nieuwe distributiemethode, waarmee ze in staat is de boodschappen zonder onnodige tussenschakels in de wijk rond te brengen. De klant kiest zelf welke rit het beste uitkomt en weet tot op een half uur precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. Doordat de kosten van deze nieuwe manier van distributie zo laag zijn, kunnen de prijzen voor de boodschappen laag zijn en is de bezorging gratis. Picnic bezorgt momenteel in Amersfoort en Leusden, op korte termijn volgen Utrecht, Apeldoorn en Almere. Picnic is een initiatief van vier ondernemers. Internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Bas Verheijen is voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel. Op dit platform Food&Retail van MarketingTribune hebt u er al alles kunnen lezen, tik anders zoekterm 'Picnic' in (rechtsboven).

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken