Primitieve sweatshop in de Kalverstraat

Primitieve sweatshop in de Kalverstraat
  • Food-en-retail
  • 12 mei 2016 @ 11:59
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MVOWinkelen

Een sweatshop uit Bangladesh opent midden in de Kalverstraat te Amsterdam. 'Sweatshop' is de populaire benaming voor een naaiatelier waarin arbeiders in landen als Bangladesh en India kleding maken onder erbarmelijke omstandigheden. Sinds deze week kun je in de duurste winkelstraat ervaren hoe leuk het daar is. En waar sommige discounters verderop in de straat hun waar vandaan halen.

Door tijdelijk een sweatshop na te bootsen, wil de club 'Schone Kleren Campagne' mensen in Nederland laten ervaren hoe de laaggeprijsde kleding die in diezelfde winkelstraat te koop is, wordt gemaakt. De fabriek ligt verscholen aan de andere kant van een pashokje in de hippe conceptstore 'The Mad Rush' op Kalverstraat nummer 101 en is vanaf 11 mei tot en met zondag 15 mei 2016 te bezoeken.

Hongerloon en kinderarbeid
Stel je voor, je bent lekker een middag aan het shoppen en in de zoveelste winkel ga je met een leuke top het pashokje in. Het pashokje werkt echter als 'dubbele bodem'. Zodra je binnenloopt sta je ineens middenin het naaiatelier waar kledingstukken als dat topje in je hand, geproduceerd worden. Het is er benauwd, je hoort machines ratelen en er zitten veel te veel mensen in een veel te kleine ruimte bij elkaar te werken achter een naaimachine. In een vergelijkbaar atelier, een paar duizend kilometer verderop in Bangladesh of India, is dit dagelijkse realiteit. Daar werken mensen, voornamelijk vrouwen en meisjes, lange dagen voor een hongerloon in onveilige omstandigheden. Goedkope arbeidskrachten; om de prijs te drukken voor de productie van onze kleding. Ze hebben geen vakbonden om ze te beschermen en zijn vaak het slachtoffer van (seksuele) intimidatie.

Consument belangrijke schakel
Met deze sweatshop wil Schone Kleren Campagne de consument niet alleen op de feiten drukken, maar ook laten zien wat je er zelf aan kunt doen om deze situatie te verbeteren. 'Als consument ben je een hele belangrijke schakel in de keten. Als meer mensen in winkels vragen hoe de kleding gemaakt wordt en vragen om schone kleren, moeten de grote merken uiteindelijk wel meegaan',aldus Tara Scally, woordvoerdster van Schone Kleren Campagne. 'Na de ramp met de instorting van Rana Plaza zijn gelukkig steeds meer mensen zich hiervan bewust, maar hoe meer steun we hebben, hoe sneller de modeindustrie zal veranderen.'

Women Power Fashion
Voor deze campagne sloegen Schone Kleren Campagne en Mama Cash de handen ineen. Onder de noemer 'Women Power Fashion' genereren zij aandacht voor dit wereldwijde probleem dat voornamelijk vrouwen en meisjes treft. Maar de vrouwen daar zitten ook niet stil. In de expositieruimte achter de sweatshop komen via foto- en videomateriaal de arbeidsters zelf aan het woord voor een kijkje in hun wereld en de manieren waarop ze zelf tegen het onrecht strijden. Ze verenigen zichzelf, richten hun eigen vakbonden op en eisen veiligere werkomstandigheden. Ondanks hun successen is een ander koopgedrag van de Westerse consument hard nodig. Bezoekers verlaten The Mad Rush dan ook niet met lege handen: genoeg tips om zelf een positieve bijdrage te leveren aan de kledingindustrie en een on-the-spot gezeefdrukt tasje - gemaakt door de vrouwen in de sweatshop - waarvan je zelf de prijs mag bepalen, meldt de organisatie. (PvWK)

Over Schone Kleren Campagne
Stichting Schone Kleren Campagne zet zich ruim 25 jaar in voor goede arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. Deze campagne heeft als doel het verbeteren van de arbeidsomstandigheden en de positie van arbeiders in de wereldwijde kledingindustrie.

Over Mama Cash
Mama Cash is een internationaal vrouwenfonds en steunt wereldwijd moedige groepen die geleid worden door vrouwen, meiden en transgenders. De door ons gesteunde groepen staan vooraan in de strijd voor de rechten van degenen die door de maatschappij maar ook de meer mainstream fondsen meestal worden genegeerd of afgewezen. The Mad Rush wordt mede mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij, meldt men.

Meer info:

http://www.schonekleren.nl/

http://www.mamacash.org/

http://www.schonekleren.nl/campagnes/madrush

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken