CFO Albert Heijn neemt voorzittershamer GS1 over

CFO Albert Heijn neemt voorzittershamer GS1 over
  • Food-en-retail
  • 21 jun 2016 @ 15:55
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingTussenhandelWinkelen

Tijdens de vergadering van het Algemeen Bestuur van GS1 Nederland is CFO Albert Heijn Hendrik-Jan Roel (foto) benoemd als nieuwe voorzitter van GS1 Nederland. GS1 Nederland is een not-for-profit organisatie die - samen met bedrijven - verbeteringen in de keten realiseert. De kersverse voorzitter van 'standaardisatieorganisatie' GS1 neemt het stokje over van Erik-Jan Mares, die deze functie het afgelopen jaar heeft bekleed.

Het bestuur bestaat uit een vertegenwoordiging van deelnemende bedrijven. Dit bepaalt het beleid van GS1 Nederland. Daarbij ligt de focus nu op sectorbrede implementatie van standaarden. Albert Heijn levert met Hendrik-Jan Roel opnieuw de voorzitter voor GS1, meldt de club.  

De ambitie van Hendrik-Jan Roel bij GS1
Roel: ‘Het is uitermate interessant om - in tijden waarin digitalisering, het veranderend koopgedrag van de consument, de groeiende behoefte aan informatie en veranderende logistieke processen de retailwereld volledig op zijn kop zet - aan het roer te staan van de standaardisatie-organisatie GS1 Nederland. Juist omdat de focus van GS1 is om met hele bedrijfsketens een efficiënte en betrouwbare supply chain te bouwen.’

‘Een omnichannel aanwezigheid is noodzakelijk om de brug te slaan tussen fysiek en digitaal. We willen voor al onze kanalen naadloze winkelervaringen creëren. De internationale standaarden van GS1, zoals de barcode en GS1 Data Source, zijn een perfect vertrekpunt om de individuele stukjes van de complexe supply chain naadloos op elkaar te laten aansluiten.’

‘We danken Erik-Jan Mares voor zijn werk in het afgelopen jaar en verwelkomen Hendrik-Jan Roel. Er staan flink wat uitdagingen op de agenda voor de komende jaren’, reageert Pieter Maarleveld, directeur GS1 over Albert Heijn en het GS1 voorzitterschap. 

Informatiestromen zijn de slagader van veel bedrijven. Want hoe krijg je producten op de juiste plaats op het juiste tijdstip bij de consument? En hoe zorg je ervoor dat informatie 100 procent betrouwbaar is?
Maarleveld: ‘Veel bedrijfsstructuren en -processen zijn gebaseerd op de logistieke en informatiestromen. Het hebben van correcte, complete en up-to-date (product)informatie is hierin van doorslaggevend belang. Het verschil van ‘winnen’ en ‘verliezen’ is voor veel bedrijven het hebben en gebruiken van betrouwbare informatie zijn. GS1 speelt met GS1 Data Source - dé centrale datapool om productinformatie uit te wisselen – hierin een belangrijke rol.

Over GS1 Nederland
'Als onafhankelijke not-for-profit organisatie brengen we al bijna 40 jaar retailers (zoals supermarkten, bouwmarkten, ziekenhuizen en kledingwinkels), leveranciers en logistiek dienstverleners bij elkaar. GS1 Nederland maakt deel uit van de wereldwijde GS1-organisatie. We ontwikkelen daarvoor internationale uniforme standaarden voor de identificatie en het vastleggen en delen van gegevens. We maken afspraken over het toepassen van standaarden binnen een bepaalde sector en vervolgens faciliteren we de implementatie van de processen en standaarden. Deelnemers besturen GS1 Nederland. Zij bepalen het beleid en de prioriteiten. GS1 Nederland is een not-for-profit organisatie die - samen met bedrijven - verbeteringen in de keten realiseert. Onze kracht? De ruim 10.000 Nederlandse bedrijven die zijn aangesloten bij GS1 Nederland en gebruikmaken van de GS1-standaarden.' (bron: GS1)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken