[ingezonden stuk] Kenniscentrum Suiker reageert op docu 'Fed Up' en artikel op MarketingTribune.nl over suiker

[ingezonden stuk] Kenniscentrum Suiker reageert op docu 'Fed Up' en artikel op MarketingTribune.nl over suiker
  • Food-en-retail
  • 13 jun 2016 @ 10:40
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodPR

Beste redactie van MarketingTribune, Graag zou ik willen reageren op het artikel ‘Suiker acht keer zo verslavend als cocaïne’, gepubliceerd op 3 juni 2016 op de website van MarketingTribune. In dit artikel verwijzen jullie voor de onderbouwing van de verslavende werking van suiker naar de documentaire ‘Fed Up’.

Hier de link naar het artikel. Reactie:

Wetenschappelijke consensus
Consumptie van suikers (met name de suiker/vet combinatie) stimuleert de beloningscentra in je hersenen door middel van dopamine-afgifte. Deze reactie wordt vaak in relatie gebracht met verslaving en is vanuit dieronderzoek vertaald naar mensen. De misvatting bij velen is echter dat een verhoogde dopamine-afgifte specifiek is voor verslaving. Dopamine-afgifte vindt over het algemeen plaats bij eten dat we smakelijk vinden, bij het zien van een lachend gezicht, het luisteren naar mooie muziek, het hebben van seks, het nemen van een warme douche, et cetera. Dopamine-afgifte in de hersenen is een normale alledaagse fysiologische reactie en vindt plaats bij allerlei voedingsmiddelen (en is dus niet suiker-specifiek) en tal van activiteiten. De wetenschappelijke consensus is dat een voedingsstof, ingrediënt of additief (met uitzondering van cafeïne) niet verslavend kan zijn. Dit is geconcludeerd door NeuroFAST, een multidisciplinair team met de klinische en biologische expertise van dertien verschillende partners in zeven EU-landen (gefinancierd door de EU) met als doel de hersenmechanismen in relatie tot eetgedrag, verslaving en stress te onderzoeken.

Het bovenstaande wordt door prof.dr. Rob Markus, bijzonder hoogleraar Neuropsychologie verder toegelicht in een informatieve filmpje over suiker en verslaving (zie onder, red.).

Ons standpunt
Kenniscentrum suiker & voeding is overigens wel van mening dat overconsumptie van suiker niet wenselijk is en dus voorkomen moet worden. Wij vinden ook dat men kritisch moet zijn in het gebruik van suikerhoudende dranken, omdat deze weinig verzadigen. Om op gezond gewicht te blijven is de balans tussen energie-inname (door koolhydraten, vetten, eiwitten en alcohol) en energieverbruik (door lichamelijke activiteit) essentieel. Hoe actiever de leefstijl, hoe meer energie men verbruikt en hoe meer ruimte er is voor de inname van extra energie. Wij erkennen het probleem van overgewicht in Nederland en willen als kenniscentrum graag bijdragen aan de maatschappelijke discussie omtrent dit onderwerp.

We vinden het belangrijk dat de informatie, die wij en anderen verspreiden, onderbouwd is met gedegen wetenschappelijke kennis. Voor meer informatie, zie onze website: www.kenniscentrumsuiker.nl. Mochten er nog vragen of opmerkingen zijn, dan kan een ieder ons bereiken.

Met vriendelijke groet,

Dr. ir. Janine Verheesen
directeur Kenniscentrum suiker & voeding



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken