Nestlé opent 'Nest ' experience in Zwitserland ter waarde van 45 miljoen euro voor maatschappelijke dialoog

Nestlé opent 'Nest ' experience in Zwitserland ter waarde van 45 miljoen euro voor maatschappelijke dialoog
  • Food-en-retail
  • 2 jun 2016 @ 10:59
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieMarketing

Op de plek waar Henri Nestlé in 1866 zijn eerste fabriek stichtte is vandaag de familie experience van ’s werelds grootste voedingsmiddelenconcern officieel geopend. Nest, zoals de experience heet, is ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan ontworpen door het Nederlandse experience design bureau Tinker imagineers. Nestlé zet voor het eerst haar deuren open voor een breed publiek en wil hiermee een eerlijke en betrokken dialoog voeren over waar het concern voor staat. Het open huis van 6.626 m2 ligt aan het Meer van Genève en heeft 45 miljoen euro gekost.

Aan de scenografie van 'Nest' werkten ruim 100 Nederlandse ontwerpers, engineers en bouwers samen. Tinker betrok bij het miljoenenproject tal van andere creatieve bedrijven waaronder Bruns (engineering & productie) en Mansveld (av- en lichttechniek). Op 2 juni wordt nest officieel geopend om vanaf 15 juni open te gaan voor bezoekers.

Concept
Nestlé heeft met een dagelijkse verkoop van 2 miljard producten een enorme maatschappelijke impact. Tegelijk krijgt het bedrijf regelmatig kritiek op haar maatschappelijke bijdrage. Daarmee was de tijd rijp om een eerlijke en inspirerende dialoog te voeren over waar het concern voor staat.

Het grote idee achter nest was simpelweg om transparanter te worden en een eerlijke en betrokken dialoog aan te gaan, met aandacht voor de hoogtepunten, maar ook voor de lastige kwesties. 'Wij wilden absoluut geen 3d marketing brochure maken. Daarom hebben we voorgesteld een open huis te ontwerpen', aldus Erik Bär, partner/directeur Tinker Imagineers.

'Nestlé stelt zich in deze bezoekersattractie voor het eerst open voor het grote publiek, toont echte mensen met hun dromen en visies, vertelt over de rijke geschiedenis, inclusief de moeilijkheden en missers, en agendeert de maatschappelijke uitdagingen op het gebied van voeding en gezondheid die ons allemaal aangaan.'

Interactief en persoonlijk
Bezoekers krijgen een interactieve en persoonlijke kijk achter de schermen. Ze gaan met de onderneming mee op reis door verleden, heden en toekomst. In vijf verschillende zones laat Nestlé haar diversiteit zien met als leidmotief ‘care, enjoy, improve & share’.

Eyecatcher op het centrale atrium, Piazza, is een levensgrote boom met ruim 1.200 handgemaakte bloemen van diverse productverpakkingen. Fondations brengt bezoekers in een authentieke, getimede attractie terug naar de tijd van de oprichting in de 19e eeuw. Zeitgeist is gewijd aan 150 jaar historie en verbindt Nestlé’s producten, beelden en verhalen aan de iconische momenten in de wereldgeschiedenis.

Het hedendaagse Forum maakt bezoekers op een interactieve manier bewust van de wereldvoedingskwesties en doet een appèl op de gezamenlijke verantwoordelijkheid. Visions bestaat uit een spectaculaire wereld onder het glazen dak en symboliseert de toekomst. Bezoekers ervaren via games en een VR-experience de passie van de wetenschappers en hun creatieve innovaties. Voor kinderen is er een geheel eigen ontdekkingstocht door 'Nest', meldt het foodmerk. (PvWK, bronnen: Tinker, Nestlé)


Indrukken uit het nieuwe Nest


Corporate logo dat verwijst naar de huis-naam

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken