Rai Amsterdam lanceert eigen merken ketchup, olijfolie en azijn; presentatie 'Basement Chefs'

Rai Amsterdam lanceert eigen merken ketchup, olijfolie en azijn; presentatie 'Basement Chefs'
  • Food-en-retail
  • 7 jul 2016 @ 09:18
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodInnovatieMarketing

Rai‬ Amsterdam lanceert nieuwe eigen cateringservice: Basement Chefs. Beurzen moeten meerwaarde krijgen door bijzondere, Amsterdamse foodbeleving. Duurzaamheid en kwaliteit is het uitgangspunt, met regionale producten. Met Ketchup, Basil Olive Oil en Red Apple Vinegar lanceert de organisatie deze zomer bovendien een eigen food productlijn. Opmerkelijk nieuws van de Amsterdamse beursorganisatie die jaarlijks voor rond de twee miljoen (internationale) gasten zelf de catering en hospitality verzorgt.

In een gigantische lege hal staan zeven picknicktafels klaar en brandt de Oklahoma Joe bbq terwijl het idee wordt uitgelegd. Een eigen huismerk ketchup, olijfolie en azijn van de Rai hoort bij de nieuwe positionering als bijzonder 'food house'. Het verhaal begint een aantal maanden geleden met het faillissement van V&D. Grote hoeveelheden verse ingrediënten voor La Place (partner van de Rai) hebben sindsdien geen bestemming meer, waaronder een grote batch tomaten van Stadskwekerij Osdorp. Rai Amsterdam streeft er met het eigen concept ‘Hartverwarmend Amsterdam’ naar om samen te werken met biologische (zuivel)boeren uit de regio, die staan voor dagverse, duurzame, diervriendelijke en smakelijke producten, krijgt het selecte gezelschap te horen.

Rooie Sien
Executive chef van Rai Amsterdam, Rientz Mulder: ‘Dit voorjaar kregen we een telefoontje van onze lokale partner Stadskwekerij Osdorp met de vraag of wij interesse hadden in een batch Rooie Sien-tomaten en zo voedselverspilling tegen konden gaan. Vanzelfsprekend zagen we mogelijkheden en zijn aan de slag gegaan met Walter Abma’.

Smaakmaker
Abma’s bedrijf is volgens de betrokkenen een bekende smaakmaker in de culinaire wereld en adviseur van de Stadskwekerij Osdorp (waar vooral jongeren uit de verslavingszorg en WA-jongeren werkzaam zijn). Hij bundelt graag de krachten met de culinaire chefs van Rai Amsterdam. Walter Abma: ‘Ze noemen zich de Basement Chefs en dat is niet zomaar. De Basement Chefs zijn no-nonsens en geven overal een eigen draai aan. Ze hebben aan de milieukeur geteelde tomaten een eigen gezicht en eigen receptuur gegeven.’

Rientz Mulder vervolgt: ‘Samen met Abma’s hebben wij vervolgens een eigen foodlijn ontwikkeld met, naast Ketchup, ook Basil Olive Oil en Red Apple Vinegar. Gemaakt met producten uit de eigen regio en volgens receptuur waarin onze Hollandse roots terugkomen. Het is geschikt voor iedereen, de hele wereld eet ketchup!’ De ketchup smaakt een tikje pittig, minder zoet dan de conventionele ketchups en je haalt er direct de verse tomaten uit. Een verpakking is officieel een half jaar houdbaar maar kan wel een jaar mee, bekent Mulder later aan  tafel, 'alleen verkleurt hij dan wat donkerder.' De eigen ketchup, olijfolie en azijn van de Rai vormen hiermee behalve een leuk en lekker ingredient ter plaatse ook een origineel typisch Amsterdams souvenir voor de circa twee miljoen beursbezoekers, waarvan het merendeel uit het buitenland komt.

Basement Chefs
Basement Chefs is de naam van het culinaire team van de Rai. De naam is ooit zelf verzonnen om collega’s te enthousiasmeren over wat er allemaal in en rond de keuken gebeurt. De Basement Chefs opereren vanuit het centrum van ondergrondse tunnels en kelders onder het complex, waar zich de keukens van de Rai bevinden. 'Van galadiner tot congres of beurs – de catering van de Rai heeft de mogelijkheden, logistieke slagkracht én de flexibiliteit om van ieder evenement een culinair succes te maken. Tijdens grote evenementen zijn er zeker een paar honderd koks in de keukens actief', wordt verteld.

Geen geheim recept
De Basement Chefs zijn dit initiatief samen aangegaan om met de verse producten, die anders verloren zouden gaan, mooie recepten te ontwikkelen. De Ketchup, Basil Olive Oil en Red Apple Vinegar hebben een eigentijdse vormgeving en de recepten zijn geen geheim. De producten zijn vanaf nu te proeven in de horeca van Rai Amsterdam en tijdens evenementdagen te koop in het Grand Café van Rai Amsterdam. Online bestellen kan ook via www.rai.nl/ketchup. (PvWK)


    Impressie van de lancering van de drie nieuwe Basement Chefs-merken
    (foto's: PvWK)

 

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken