Hubert (Ikea) leidt vanaf september 2016 global marketing communication op hoofdkantoor Zweden

Hubert (Ikea) leidt vanaf september 2016 global marketing communication op hoofdkantoor Zweden
  • Food-en-retail
  • 24 aug 2016 @ 09:59
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenPersonalia

Jeroen Hubert wordt per 1 september 2016 aangesteld als global marketing communication manager bij Ikea. Hij startte ruim twee jaar terug als country marketing manager bij Ikea Nederland, re-positioneerde het merk en stond met bureau Lemz aan de wieg van de ‘Aandacht maakt alles mooier’-campagne. Daarnaast is hij actief binnen de Stichting Adverteerdersjury Nederland (SAN).

'De rode draad in mijn carriere is waarde toevoegen door het transformeren van business, merken en portfolio's door middel van mensen', aldus Hubert, 'ik draai consumer- en business insights om in een inspirerende visie, een sterke positionering en een innovatieve roadmap die een succesvolle uitvoering verzekerd en zorgt voor zakelijke groei.' Voor deze aanpak zal nu ook op het hoofdkantoor van Ikea worden gekozen. Hubert werkte eerder als marketeer bij ondermeer PepsiCo, FrieslandCampina, Remia en Wehkamp.nl. Daarnaast is hij actief binnen de San, die Ikea recent nog tot Adverteerder van het Jaar kroonde.

Metamorfose bij Ikea
Ikea richt woningen in sinds zijn oprichting in 1943, maar onderging precies een jaar geleden zelf een metamorfose. Volgens retailwatchers werd deze zet mede ingegeven door een lichte winstdaling bij het familieconcern. De nettowinst lag in 2014 op 3,33 miljard euro, een krappe 0,4 procent hoger dan in 2013. Nederland kreeg sindsdien een ander beeld te zien van Ikea. Hier werd aan klanten het verhaal achter de producten en het merk getoond, verteld vanuit het perspectief van de ontwerpers. Contentmarketing kreeg meer aandacht. Ook het aantal nieuwe en tijdelijke collecties wordt sindsdien flink verhoogd, zodat de retailer tot tien keer per jaar nieuwe producten in de winkels gaat zetten. 'Ikea wil met zijn nieuwe aanpak beter duidelijk maken hoe de producten tot stand komen. Daarvoor maakt de retailer gebruik van zijn Democratic Design principe. Democratic Design is een methode gestoeld op vijf dimensies die wij in elk individueel productieproces hanteren: vorm, kwaliteit, functie, duurzaamheid en een lage prijs. Elk product wordt ontworpen vanuit deze vijf oogpunten die allemaal moeten kloppen', vertelde Jeroen Hubert toen aan Retailwatching. Met een aantal campagnes en samenwerkingen met bekende interieur- en modeontwerpers werd en wordt Ikea Nieuwe Stijl onder de aandacht gebracht van klanten. Begin deze maand startte Ikea nog met de film Let's Relax een gesprek over de verwachtingen die wij elkaar opleggen die ons leven onnodig ingewikkeld maken. Volgens Hubert is deze nieuwe richting nu net op stoom. Toch vertrekt hij nu naar Zweden.

Matrixrol in Malmö
Naast zijn nieuwe positie gaat Hubert (39) daar ook een 'matrixrol' bekleden waarin hij een aantal landen helpt om hun specifieke businessdoelstellingen te bereiken. Dat Ikea Nederland iemand voor deze positie levert, noemt hij bijzonder. ‘Voor Ikea-begrippen is Nederland een kleine markt.’ Hij verwacht de komende tijd het drukste te zijn met het kennismaken met de 43 internationale landenteams. Aangezien de functie van global marketing communication manager bij Ikea ongeveer om de vijf jaar beschikbaar komt, noemt hij deze kans een 'offer I can't refuse'. Wie Hubert gaat opvolgen als country marketing manager Ikea Nederland is nog niet bekend. De beoogde kandidaat is intern. Hubert gaat rapporteren aan cmo Claudia Willvonseder en verhuist naar Malmö in Zweden. Hij zegt invulling te gaan geven aan Ikea als ‘global brand with local accents’. Hubert begint vanaf september.
(PvWK)

 


Jeroen Hubert. Hieronder: beeld uit de Nederlandse 'Aandacht'-campagne.



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken