Wakker Dier waarschuwt voor misleidende maaltijdboxen
- Food-en-retail
- 15 aug 2016 @ 10:00
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MerkenFoodOnderzoek
- 15 aug 2016 @ 10:00
- Redactie Food en Retail
Vier van de tien maaltijdboxen neemt dierenwelzijn niet zo serieus als hun marketing doet vermoeden. Dit blijkt uit onderzoek naar de diervriendelijkheid van de tien bekendste maaltijdboxen door Rank a Brand in opdracht van Wakker Dier.
HelloFresh, Allerhande Box, Marley Spoon en Mathijs Maaltijdbox scoren een onvoldoende vanwege bijvoorbeeld keurmerkloos vlees en vis, stalmelk of schuureieren. Opmerkelijk, want de informatie op de websites van de boxen doet heel anders vermoeden: ‘We zijn fan van biologisch en puur’ (Mathijs Box), ‘met respect voor het milieu en dierenwelzijn’ (Hello Fresh), ‘Onze box zit vol met eerlijke, duurzame producten’ (Marley Spoon) en ‘Waar mogelijk kiezen we scharrel en biologisch’ (Allerhande). Wakker Dier raadt consumenten aan om te kiezen voor de boxen die meer dan een 9 scoren op dierenwelzijn: BeterBio, Beebox en Willem&Drees.
Grafiek: de dierenwelzijnsscore van de 10 bekendste landelijke maaltijdboxen (bron: Rank a Brand)
Stalmelk, industrievlees en schuureieren in de box
De vier slechtste boxen hebben ieder eigen punten waarop ze slecht scoren of waar ze naar eigen zeggen geen beleid voor hebben. Zo zit in de Allerhande Box kip die nog niet eens 1 Beter Leven ster verdient en kan er industrievarken in zitten. Verder kan er schuurei in de Allerhande Box en de Mathijs Maaltijdbox zitten en serveren Mathijs Maaltijdbox, Marley Spoon en HelloFresh regelmatig keurmerkloze vis. Geen van de 5 slechtst scorende boxen sluit stalmelk of rundvlees zonder dierenwelzijnskeurmerk uit. Daarnaast kunnen consumenten bij zowel de Allerhande Box als de Mathijs Maaltijdbox niet eens kiezen voor de écht diervriendelijkere optie: een vegetarische box.
BeterBio, Beebox en Willem&Drees beste keuze
De maaltijdboxen van BeterBio, Beebox en Willem&Drees zijn dik in orde. Alle vlees, zuivel en eieren zijn biologisch. De Heerlijk Eerlijk Box zegt dat alles biologisch is, maar was niet bereikbaar om dit te bevestigen. Bij De Krat is niet alles biologisch, maar kiezen ze in ieder geval voor vlees, zuivel en eieren van dieren die buiten hebben gelopen. Bij de Streekbox verschilt het welzijn enorm per product, zo is alle zuivel biologisch, maar gebruiken ze kip die niet eens één ster verdiend. Het vissenwelzijn is in de meeste van deze boxen een ondergeschoven kindje. Alleen BeterBio kiest voor biologische vis; het enige vissenkeurmerk waarbij er eisen worden gesteld aan de slacht, namelijk een pijnloze slacht.
Ranking van maaltijdboxen
Het onderzoek is uitgevoerd door Rank a Brand, in opdracht van Wakker Dier. Aan 10 bekende bedrijven die maaltijdboxen aanbieden, is gevraagd een enquête in te vullen over hun dierenwelzijnsbeleid. De Heerlijk Eerlijk Box heeft als enige de vragenlijst niet ingevuld. De enquête is voor dit bedrijf ingevuld op basis van beschikbare informatie op de website. De boxen zijn beoordeeld op het welzijnsniveau van het rund-, kalfs-, varkens-, en kippenvlees, zuivel, eieren en vis. Hoe diervriendelijker het aanbod, hoe hoger de score.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing