'Apple-straf is te hard en niet slim'

'Apple-straf is te hard en niet slim'
  • Food-en-retail
  • 3 sep 2016 @ 16:01
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MerkenPolitiek

Brussel richt grote schade aan met de harde fiscale aanpak van lovebrand Apple. 'Natuurlijk moeten multinationals een eerlijke hoeveelheid belasting betalen. Maar de harde Europese aanpak van fiscale voordelen is niet zonder risico en verdient gezonde tegenspraak', vindt chef redactie economie van Elsevier Jean Dohmen.

Hij noemt het een ironische situatie dat de Europese Commissie wil dat Apple 13 miljard euro aan belastingen alsnog aan Ierland afdraagt maar dat de regering in Dublin wil al die euro’s niet hebben. Volgens Dohmen loopt het merk Europa, dus ook Nederland, averij op als veilige en prettige haven voor topmerken en bijbehorende bedrijven. Voor de zoveelste maal toont de EU zich wereldvreemd. Intussen hekelen de VS, Apple en Ierland de 'bizarre' Brusselse bemoeienis (Volkskrant). De Ierse regering, die vreest voor haar fiscaal vriendelijke vestigingsklimaat, doet zijn beklag. Hetzelfde decreet uit Brussel zou Nederland kunnen treffen, als fiscale haven voor veel multinationals. Appletopman Tim Cook: 'Als dit (besluit) doorgang vindt, zou dit een vernietigende slag toebrengen aan de soevereiniteit van de EU-lidstaten inzake hun eigen belastingzaken en ook aan het beginsel van rechtszekerheid in Europa.'
Je zou haast weer aan een Nexit gaan denken. (PvWK)

Wat vindt u ervan?

Lees hier de hele column.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken