'Apple-straf is te hard en niet slim'
- Food-en-retail
- 3 sep 2016 @ 16:01
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MerkenPolitiek
- 3 sep 2016 @ 16:01
- Redactie Food en Retail
Brussel richt grote schade aan met de harde fiscale aanpak van lovebrand Apple. 'Natuurlijk moeten multinationals een eerlijke hoeveelheid belasting betalen. Maar de harde Europese aanpak van fiscale voordelen is niet zonder risico en verdient gezonde tegenspraak', vindt chef redactie economie van Elsevier Jean Dohmen.
Hij noemt het een ironische situatie dat de Europese Commissie wil dat Apple 13 miljard euro aan belastingen alsnog aan Ierland afdraagt maar dat de regering in Dublin wil al die euro’s niet hebben. Volgens Dohmen loopt het merk Europa, dus ook Nederland, averij op als veilige en prettige haven voor topmerken en bijbehorende bedrijven. Voor de zoveelste maal toont de EU zich wereldvreemd. Intussen hekelen de VS, Apple en Ierland de 'bizarre' Brusselse bemoeienis (Volkskrant). De Ierse regering, die vreest voor haar fiscaal vriendelijke vestigingsklimaat, doet zijn beklag. Hetzelfde decreet uit Brussel zou Nederland kunnen treffen, als fiscale haven voor veel multinationals. Appletopman Tim Cook: 'Als dit (besluit) doorgang vindt, zou dit een vernietigende slag toebrengen aan de soevereiniteit van de EU-lidstaten inzake hun eigen belastingzaken en ook aan het beginsel van rechtszekerheid in Europa.'
Je zou haast weer aan een Nexit gaan denken. (PvWK)
Wat vindt u ervan?
Lees hier de hele column.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Tim Cook
- de EU
- merk
- Nexit
- bedrijven
- Europa
- wereldvreemd
- Nederland
- Apple
- Appletopman
- multinational
- EU- lidstaten
- fiscale haven
- beginsel
- Jean Dohmen
- dom
- soevereiniteit
- Brussel
- averij
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
- [marketeer 199] Thijs Ekelschot -... 12-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing