Unilever Food Solutions focust op duurzame toekomst

Unilever Food Solutions focust op duurzame toekomst
  • Food-en-retail
  • 18 okt 2016 @ 13:06
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodKlanten

Overal ter wereld stijgt de vraag van gasten naar een smaakvolle, authentieke food beleving die spannend en nieuw is. Aan de andere kant wil men ook producten die bijdragen aan een gezonde leefstijl en een gezonde planeet. Tijdens de internationale Global Restaurant Leadership Conference deze week legde Unilever Food Solutions ceo Harry Brouwer (foto) uit waarom dit voor de Food Service industrie tegelijkertijd een uitdaging en een bron van mogelijkheden is.

Doordat buiten de deur eten populairder wordt, consumeren we steeds meer producten afkomstig van 'Food Service bedrijven'. 'Wanneer deze bedrijven goed samenwerken kunnen zij een grote impact hebben en de ecologische voetafdruk van voedselconsumptie buiten de deur aanzienlijk verminderen. Dit alles zonder goede smaak uit het oog te verliezen', aldus Unilever Food Solutions (UFS). Door lange termijn samenwerkingsverbanden met leveranciers, afnemers en andere stakeholders, wil UFS in de toekomst het verschil maken.

Niet ten koste gaat van de wereld
Gasten zijn volgens de Unilever-dochter op zoek naar merken waarvan men erop aan kan dat zij duurzaam produceren. Dit resulteerde voor UFS bijvoorbeeld in het gebruik van 100% uit duurzame bronnen afkomstige palmolie in producten. Daarnaast is meer dan 90% van de groenten en kruiden, gebruikt door een van de grootste food merken in de wereld, Knorr, tegenwoordig duurzaam geproduceerd.

Verspilling kan eigenlijk gezien worden als weggegooide winst. Dit geldt voor de producten, maar ook voor het kweken van goodwill bij gasten. Door samen te werken met chefs aan vernieuwende recepten, het gebruik van andere ingrediënten en het verbeteren van de menuplanning, kan voedselverspilling gereduceerd worden met meer dan 33%.

Consumenten willen gezonder eten, maar willen zichzelf tegelijkertijd verwennen wanneer ze buiten de deur eten. In samenwerking met het Culinary Institute of America, helpt UFS restaurants een lekkere, gezondere maaltijd creëren – zonder concessies te toen op het gebied van smaak. Sinds 2012 zijn er inmiddels 1,3 biljoen calorieën bespaard, terwijl de smaak en presentatie van gerechten zijn verbeterd, schat Brouwer.

Wereldse en lokale gerechten
De ervaring van UFS in 75 landen heeft laten zien dat consumenten aan de ene kant nieuwe en spannende wereldgerechten willen, maar dat de gerechten ook een lokale twist moeten houden. De teams van UFS werken met chefs wereldwijd om menu’s af te stemmen op de behoeften van lokale gasten. Dit kan door in te spelen op de behoefte aan lekker en gezond eten, producten aan te passen naar lokale vraag of wereldberoemde recepten beschikbaar te maken voor lokale markten. Unilever Food Solutions ceo Brouwer gaf deze key note speech tijdens de Global Restaurant Leadership Conference in Dubai met de titel ‘How to deliver food that tastes good, does good and doesn’t cost the earth… whilst making a profit’. Bovengenoemde punten werden daarin besproken.  (PvWK)

Over Unilever Food Solutions
'Unilever Food Solutions is sinds 1880 actief in de voedingssector en helpt chef-koks wereldwijd met het bereiden van smakelijke, voedzame maaltijden. Unilever Food Solutions produceert ingrediënten die tijdwinst opleveren, zonder in te boeten aan smaak of geur. Unilever Food Solutions werkt op een duurzame manier nauw samen met grote en kleine bedrijven, van zelfstandige restaurants tot hotelketens en cateringbedrijven in 74 landen. Voor meer informatie klik hier.' 
(bron: Unilever) 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken