Van Der Lem: 'Flexibele visual branding heeft de toekomst'

Van Der Lem: 'Flexibele visual branding heeft de toekomst'
  • Food-en-retail
  • 30 nov 2016 @ 11:57
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenInterview

Shoppers kunnen kiezen uit oneindig veel bronnen om producten aan te schaffen – de fysieke winkel is maar één van de vele keuzemogelijkheden. Het is daarom belangrijker dan ooit om op de winkelvloer de juiste beleving te bieden. Flexibele visual branding speelt daarbij een belangrijke rol, benadrukt Ivo van der Lem, visual branding specialist retail bij bureau Van Straaten.

Van Der Lem was één van de inleiders op het Shopper Marketing Update Live!-event, deze week. Plaats van handeling was de verpakkingsbeurs Packaging Innovations in Zaandam. Hij verwees bij zijn presentatie ondermeer naar eigen winkelervaringen in Tokio. De gastvrijheid, indrukwekkende visuals en interactie steken schril af tegen de Nederlandse retailomgeving, aldus Van Der lem. 'Zowel binnen als buiten is het sfeerloosheid troef.'

Grote uitdaging
Wat de komende jaren veel aandacht zal vergen, is het aanbieden van de optimale beleving telkens als de shoppers besluit om jouw winkel als ‘bron’ te gebruiken. 'En daar ligt de grote uitdaging: het gevoel van klanten kan iedere dag anders zijn. Een jonge huismoeder kan bijvoorbeeld op woensdagmiddag met haar dochter van 6 spullen voor school kopen, terwijl ze op donderdagavond met een vriendin kleren voor zichzelf gaat uitzoeken.'

Visual branding
Juist op dat vlak, benadrukt Ivo van der Lem, speelt flexibele visual branding een belangrijke rol. 'Je wil altijd flexibel inspelen op verwachtingen en situaties, om zo een beleving-op-maat te bieden. Er zijn tal van mogelijkheden waarmee je snel een complete omgeving op elk moment van de week kunt aanpassen. Denk aan wanden en plafonds waar je herbruikbare frames aan monteert, de manier waarop je met pashokjes en het licht omgaat, prijscommunicatie, je magnetische actievisuals, de vloer waar je verschillende lopers op kan neerleggen. Dit kost geen zeeën van tijd en kan gewoon worden gedaan door de winkelmedewerkers.' (bron: SMU)

In het volgende fysieke magazine van Shopper Marketing Update, dat medio december verschijnt, een uitgebreid verslag van het Live!-event.

foto: Starwars thematiek op de winkelvoer

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken