eBay gebruikt gezichtsherkenning voor cadeaukeuze
- Food-en-retail
- 9 dec 2016 @ 15:47
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - VerkoopMarketingWinkelen
- 9 dec 2016 @ 15:47
- Redactie Food en Retail
Wat te geven met Kerstmis? Altijd lastig. Handelsplatform eBay steekt nu de helpende hand toe. Althans, in Londen, waar recent een popup-store is geopend om shoppers te ondersteunen bij het maken van een goede cadeaukeuze. Het opvallende daarbij is dat er gebruik wordt gemaakt van gezichtsherkenning.
Wie deze nieuwe vorm van ondersteuning wil gebruiken, dient plaats te nemen in een soort van privé-cabine. Vervolgens wordt de persoon in kwestie gevraagd om te denken aan de persoon voor wie een cadeautje bestemd is. De shopper in de cabine krijgt daarbij twee series van twaalf productafbeeldingen te zien. De afbeeldingen verschijnen tien seconden in beeld. Camera’s registreren daarbij zorgvuldig de gezichtsexpressie van de persoon in kwestie en meten hoe lang deze naar de verschillende afbeeldingen kijkt. Het hele proces duurt bij elkaar ongeveer vijf minuten, meldt vakmedium SMU. Na afloop krijgt de shopper een mailtje met cadeausuggesties die ‘emotioneel het beste passen bij de beoogde ontvanger van het presentje.
Cadeaustress
Deze suggestie komt niet zo maar uit de lucht vallen. eBay heeft uitgebreid studie gedaan naar cadeaustress in deze periode. En daar komen een paar opvallende wetenswaardigheden uit naar voren:
* Tijdens het doen van cadeau-inkopen voor Kerstmis stijgt hartslag met gemiddeld 33%, dat is vergelijkbaar met iemand die de marathon rent.
* 86% ervaart een vorm van overbelasting, met een hartslag van meer dan 100 slagen per minuut. Dat is zoiets wat je ervaart bij het nemen van een les kickboksen.
* 68% komt gedurende zijn kerstinkopen in een hypnotiserende vorm van ontgoocheling terecht. Zeg maar: een soort van lamgeslagen gevoel.
Alles bij elkaar opgeteld, benadrukt eBay, bestaan er dus volop redenen om shoppers een beetje te ontstressen in deze periode. Wat helpt, zegt het handelsplatform, is om dagelijks even tien minuten te browsen en leuke cadeau-ideetjes op te doen. Het liefst natuurlijk op eBay.
(bron: Shopper Marketing Update)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- emotioneel
- ontvanger
- eBay
- SMU
- ondersteuning
- cadeaustress
- suggestie
- presentje
- ondersteunen
- gezichtsherkenning
- vakmedium
- popup-store
- Londen
- shopper
- shoppers
- handelsplatform
- Kerstmis
- lucht
- cadeausuggesties
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing