[interview] 'Marketingstrategie Renault in 2017 wordt evolutie in plaats van revolutie'

[interview] 'Marketingstrategie Renault in 2017 wordt evolutie in plaats van revolutie'
  • Food-en-retail
  • 6 jan 2017 @ 09:16
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • ShowroomtrafficBranding

Renault was met Volkswagen in 2016 het populairste merk onder Nederlandse consumenten, blijkt uit verse gegevens van de Rai Vereniging en Bovag. VW kwam uit op een marktaandeel van 11,4 procent, nipt gevolgd door Renault (9,2 procent). We staan stil bij deze resultaten met Jos van den Bergh, manager Marketing Communication van Renault Nederland, en blikken vooruit naar het voorliggende jaar. 'Het nieuwe design van Laurens van den Acker is in Nederland inmiddels het belangrijkste aankoopmotief voor een nieuwe Renault.'

Renault staat qua populairiteit op een hoge positie in Nederland, blijkt uit verse cijfers: een verrassing? En geldt in andere Europese landen hetzelfde?

'Renault heeft overal een goed jaar achter de rug en zeker in Nederland. Renault bekleedt inderdaad een sterke tweede positie met een marktaandeel van 9,6%. Het succes is te danken aan het feit dat nu alle Renault modellen vervangen zijn door nieuwe modellen die ontworpen zijn door de Nederlander Laurens van den Acker (foto boven met kleimodel, red.). Het nieuwe design slaat erg goed aan en is in Nederland inmiddels het belangrijkste aankoopmotief voor een nieuwe Renault. Onderzoek laat zien dat "design" bij de diverse Renault modellen overal boven gemiddeld scoort in de overall opinion van de consument, bij de Captur heeft "design" zelfs de hoogste overal opinion-score in het segment.'

Waarom is de Clio volgens jou zo'n verkoopsucces?  De Renault Clio is met 10.730 stuks de op 1 na beste verkochte auto van 2016 in Nederland.

'Ook bij de Clio is design het belangrijkste aankoopmotief. Het kenmerkende Renault gezicht met het grote logo in het front, de fraaie lijnen naar de achterzijde toe vallen in de smaak bij de consument. Daarbij biedt de auto al dan niet optioneel innovatieve technologie zoals een geavanceerd R-link multimediasysteem, easy park assist en C-shape led verlichting voor aantrekkelijke prijzen. Voor Renault Nederland is positief dat de Renault Clio ondanks het verdwijnen van de 14% bijtelling per 1-1 2016 in het afgelopen jaar toch de tweede plek in de markt wist te behalen. Het toont aan dat het concept van de Clio sterk genoeg is om ook zonder fiscale stimulans hoge verkoopaantallen te realiseren.'

Welke rol speelt marketing bij Renault voor het bereiken van de onderzochte populariteit?

'Ook in onze marketing speelt "Design" een belangrijke rol. Er is veel aandacht voor het nieuwe Renault design en zelfs een designplatform www.design.renault.nl. We proberen in marketing onze modellen meer in een lifestyle setting te presenteren en daarbij nieuwe doelgroepen te bereiken. Een belangrijk voorbeeld is bijvoorbeeld de partnership tussen Renault en Viva waarin onder andere de Clio dit jaar op een relevante wijze en in een relevante setting neergezet werd voor de doelgroep jonge ambitieuze vrouwen. We zien zo dat meer dan 50% van de modellen Clio en Captur die verkocht worden, verkocht worden aan consumenten die nog geen Renault rijden. Dat verklaart ook de groei van het merk in 2016 en de stijgende overall opinion scores. Voor de rest zorgt onze structurele en consistente aanwezigheid op nieuwe mediakanalen zoals YouTube voor bereik onder nieuwe doelgroepen en levert dit een mooie aanvulling op traditionele media op.'

Kun je iets vertellen over Renaults marketingspeerpunten in 2017?

'De marketingstrategie van Renault in 2017 is evolutie in plaats van revolutie. We zetten onze sterke focus op digital door en gaan onze YouTube strategie verder doorontwikkelen. Mobiel en relevantie zullen wederom belangrijker worden en door slimme inzet van digital kanalen willen we hier maximaal rendement uit halen. Het mooie van digital communicatie is dat elke fase in het oriëntatieproces voor een nieuwe auto vanuit ‘See’ naar ‘Think’, via ‘Do’ en ‘Care’ gemeten kan worden en dat er vervolgens op basis van data geoptimaliseerd kan worden. Per saldo levert dat steeds betere conversies en dus betere resultaten op. Tot slot blijft Renault consistent communiceren op de merkwaarde design. Met zulke mooie modellen op de weg zijn we daartoe verplicht.'

(PvWK)



     Jos van den Bergh, Renault Nederland


     Van dit model, de Renault Clio, werden in 2016 10.730 stuks verkocht.

   
     Laurens van den Acker’s designstrategie voor Renault is geïnspireerd op deze verschillende fasen van een mensenleven. Alle studiemodellen staan voor zo’n levensfase, bijvoorbeeld de eerste verliefdheid en uiteindelijk wijsheid.
     

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken