[interview] Hak-marketeer Nicole Freid over sta-zak en bonenliefde: 'marktaandeel stijgt naar 50%'
- Food-en-retail
- 11 jan 2017 @ 09:19
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - FoodMarketing
- 11 jan 2017 @ 09:19
- Redactie Food en Retail
De bonenconsumptie in Nederland is vorig jaar met maar liefst 12%* gestegen. Zowel exotische als oer-Hollandse bonen zijn geliefd. De bruine boon is nog altijd de meest verkochte boon, linzen zijn de snelste groeier met een stijging in verkoop van 35%. In dit 'jaar van de boon' zag foodmerk Hak zijn verkoop van bonen met 16%** nog sneller stijgen dan de markt. Volgens Nicole Freid, directeur marketing en innovatie van Hak, hebben productinnovaties als de bonen in stazak voor een extra stimulans in de categorie bonen gezorgd.
'Met een absolute extra bijdrage van bijna 3 miljoen euro** nam Hak de categorie als geheel op sleeptouw', kan het merk nu claimen. Volgens marketeer Freid, directeur marketing en innovatie van Hak, hebben de productinnovaties van haar bedrijf de categorie bonen een extra boost gegeven. 'Onze stazak die we inmiddels in 12 varianten brengen trekt nieuwe kopers naar de categorie. Moderne jongere eters die op zoek zijn naar gezonde, pure producten zonder toegevoegde suikers, zonder aroma’s en met een lekkere bite. Naast deze producteigenschappen spreekt bovendien het nieuwe verpakkingstype van de stazak deze doelgroep enorm aan. We zien de categorie hierdoor verjongen. De stazak is inmiddels verworden tot het derde en snelst groeiende verpakkingstype binnen de categorie vers verwerkte groenten en peulvruchten.'
Marketingcampagne
Stazakken en andere oplossingen die de consument helpen lekker en gemakkelijk bonen te eten, zoals bonenschotels in stazak en pot, groeiden in 2016 met maar liefst 30%, meldt ze MarketingTribune. In de campagnes voor de Hak-peulvruchten speelt chefkok en BN-er Herman den Blijker (foto boven) de hoofdrol.
Enorme groeipotentie
Het einde van de groei van peulvruchten is volgens Freid nog lang niet in zicht. De totale categorie bonen vertegenwoordigt inmiddels ruim 62 miljoen euro op jaarbasis en omvat daarmee nu 35% van de totale categorie vers verwerkte groenten. De groentefabrikant verwacht dat dit aandeel binnen vijf jaar stijgt naar meer dan 50%. Hak wil deze sterke groei blijven leiden met relevante innovaties en campagnes zegt de marketeer. 'Bonen mogen dan wel steeds populairder worden, Nederlanders eten nog altijd slechts één vijfde van de hoeveelheid peulvruchten die de gemiddelde Europaan eet. Daarom gaan wij ook dit jaar weer door met het introduceren van innovatieve oplossingen om lekker en gemakkelijker bonen te eten. Daarnaast continueren we de succesvolle campagne met Herman den Blijker waarmee we laten zien dat je op een makkelijke manier je weekmenu kunt verrijken met bonen erbij', aldus Freid.
Veranderend eetpatroon
Het langzaam veranderende eetpatroon van Nederlanders waaronder het zoeken naar duurzame en gezonde vleesvervangers speelt Hak in de kaart, merkt de marketeer. Peulvruchten zijn een goede vervanger van - of variant op - vlees door het hoge gehalte aan plantaardige eiwitten en langzame koolhydraten. De populariteit van bonen nam vorig jaar een enorme vlucht. Onder meer gesteund door de Verenigde Naties die 2016 uitriep tot 'Internationaal Jaar van de Boon', de Gezondheidsraad die adviseerde elke week bonen op het menu te zetten en de stimulans van het eten van peulvruchten in de nieuwe Schijf van Vijf. Ook droegen nieuwe verpakkingsconcepten gericht op moderne eters en gemak bij aan de populariteit van peulvruchten. Vooral de consumptie van linzen groeide in het algemeen sterk, blijkt uit marktcijfers, Volgens vanwege de toegankelijke smaak van de boon en gemakkelijke toepassing in zowel warme als koude gerechten zoals soepen en salades.
Voorheen aten we in Nederland nog maar mondjesmaat bonen en dan met name de geweckte bonen zoals bruine bonen, in traditionele gerechten zoals chili con carne en witte bonen in tomatensaus, meldt Freid. Tegenwoordig eten dus steeds meer Nederlanders vaker en meer soorten bonen in diverse gerechten. 'Bonen zijn relevanter dan ooit: ze passen perfect in de nieuwe manier van eten die steeds plantaardiger wordt en spelen een sleutelrol binnen deze foodrevolutie.'
(PvWK)
Meest verkochte bonen 2016
1. Bruine Bonen
2. Witte bonen in tomatensaus
3. Kidneybonen
4. Kikkererwten
5. Linzen
(bron top 5: ANP/Hak)
De stazakken slaan goed aan
* Bron: IRI ISSM/ P12 2016 in €
** O.b.v. YTD 2016 P12
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing