Horecava Innovation Award 2017 voor bier van lokaal gefilterd regenwater 'Code Blond'

Horecava Innovation Award 2017 voor bier van lokaal gefilterd regenwater 'Code Blond'
  • Food-en-retail
  • 9 jan 2017 @ 15:34
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodInnovatie

Overall winnaar van de Horecava Innovation Award 2017 is een speciaal bier, gebrouwen met lokaal opgevangen en gefilterd regenwater; Hemelswater: 'Code Blond van Hemelswater' uit Amsterdam. 'Storytelling en wereldverbeteren via voedsel komen in dit product prachtig bij elkaar', oordeelt de jury, 'Elk biertje nodigt uit tot een gesprek over klimaatsverandering.' De prijsuitreiking van deze 17e editie van de innovatiewedstrijd vond plaats op maandag 9 januari, de eerste dag van Horecava 2017, in Rai Amsterdam. Hier de complete uitslag.

Voor bier, berkenwater, gourmet friet, biologische fastfood, zelfs voor douches en vaatwasmachines, claimden inzenders dit jaar volgens de jury terecht het predikaat ‘innovatief én duurzaam.’

Categoriewinnaars
'Het bitterblonde Hemelswater: Code Blond bier van Hemelswater' uit Amsterdam, in opdracht gebrouwen door Brouwerij De Prael, wint tevens in de categorie Food & Beverage. Winnaar in de categorie Concepts, Interior & Design is Taste the Dutch Masters; Stillevens van Hollandse meester-schilders nagebouwd met verse ingrediënten. Creative Chef, in samenwerking met Slui, Utrecht. In de categorie Equipment & Services wint de Foam Locus, een slim hulpmiddel voor perfect melk opschuimen. TJRD, Amsterdam. In de categorie Mobile, Applications & Social Media is de winnaar 'Sjift happens!', een gratis rooster- en communicatie-app van Sjift (Foodstep en Nostradamus), Den Hout (gerealiseerd in samenwerking met Unilever Food Solutions en Deli XL).

Karel de Vos Duurzaamheid Award
Pieper Bier, een pale ale type bier, gebrouwen met overgeschoten aardappelen, van Instock (Amsterdam), verovert de Karel de Vos Duurzaamheid Award, meldt de Rai. '340 miljoen kilo aan aardappelen worden in Nederland jaarlijks weggegooid, door overproductie en vanwege hun uiterlijk. Instock zoekt oplossingen om althans een deel hiervan te verwerken en geeft lokale brouwer Troost opdracht dit smakelijke Pieper Bier te brouwen, met aardappel als ingrediënt. Het wordt verkocht in haar Instock No Waste restaurants, -winkels, en -foodtrucks.'
Deze prijs - dit jaar voor de vijfde keer uitgereikt - is volgens de initiatoren vernoemd naar de bedenker en eerste juryvoorzitter van de Horecava Innovation Award. Omdat ‘zorg voor een betere wereld’ steeds meer de focus wordt, is de naam vanaf 2017 veranderd in Karel de Vos Duurzaamheid Award. Alle ingezonden innovaties maakten kans.

Publieksprijs 
Ook het publiek mocht weer een stem uitbrengen op haar favoriete innovatie. Dit kon via de website tot en met vrijdag 6 januari. De publieksprijs gaat naar RoomRaccoon all-in one hotel software voor de kleinere hotels en bed & breakfasts, uit Breda. De 16 genomineerden ontvingen in totaal 16.240 stemmen; daarvan ging ruim de helft naar de publieksprijswinnaar.

Accent op duurzaam en lokaal 
Bijna een recordaantal van 134 innovaties (124 in 2016) dong mee naar de Horecava Innovation Award. Gezonde groei valt te melden in de jonge categorie Mobile, Applications & Social Media. Over de hele linie ligt de focus volgens de jury op maatschappelijk verantwoorde oplossingen, waarbij gebruikersgemak en trends niet uit het oog worden verloren. 'Lokale samenwerkingsverbanden komen met lekkere, verrassend eerlijke producten.'

InnovationLab
Voor deze 17e editie konden producten worden aangemeld die na 1 januari 2016 in Nederland op de foodservicemarkt verschenen. Horecava benadrukt met de prijs het innovatieve karakter van deze grootste landelijke horeca- en facility beurs en wil producenten en leveranciers stimuleren de sector te blijven voorzien van waardevolle innovaties. Alle nominaties zijn te bewonderen in het InnovationLab, op de beursvloer. 

Horecava Innovation Award 2017, de overige genomineerden
Categorie Concepts, Interior & Design

* The Barn, fast food take away concept op basis van biologisch, bereiding in het zicht. The Barn BV, Amsterdam
* Bram’s Gourmet Frites, top frites met vers stoofvlees verkocht vanuit omgebouwde zeecontainer. Bram’s Gourmet Frites, Capelle aan de IJssel
* Upfall Shower, 90% water- en energiebesparende douche. BeterBad, Dronten,

Categorie Equipment & Services

*Booq Bar Manager, softwareplatform en verzamelplek voor bestellen, betalen, plannen, inventariseren en meer. Eijsink Afrekensystemen, Hengelo
* Connected Wash, verbindt vaatwasmachine met analyses en evaluaties voor optimaal gebruik. Winterhalter Gastronom Nederland, Rijen
* Meiko WasteStar CC, compact inzamelsysteem voor organische voedselresten. Meiko Nederland, Barendrecht

Categorie Food & Beverage

* Treelife Original Birch Water, 99,7% zuiver berkensap in grab&go fles. Juice Solutions International B.V., Apeldoorn
* Pieper Bier, bier type pale ale gebrouwen van overgeschoten aardappelen. Instock, Amsterdam
* Yespers Granola, knapperig muesli, geroosterd in fruit en groente uit reststromen. Yespers, Den Haag

Categorie Mobile, Applications & Social Media

* RoomRaccoon all-in one hotel software, online bookingsboosters en optimalisatietools in één systeem. RoomRaccoon, Breda
* Suma Revoflow Augmented Reality, voor het monitoren en onderhouden van vaatwassysteem. Sealed Air Diversey Care, Utrecht
* Lekkeroptafel, interactief ict- versplatform voor horeca, handel en producenten. Vers & Fijn Benelux, Nieuwegein

(PvWK)

Over Horecava 2017
'Horecava 2017, de grootste nationale vakbeurs voor professionals in de foodservice industrie, wordt nog tot en met donderdag 12 januari gehouden in RAI Amsterdam. Meer informatie over Horecava 2017 is te vinden op www.horecava.nl. Horecava is ook te volgen op Twitter (@horecava), Facebook, LinkedIn, Instagram en YouTube.'
(bron: Rai)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken