Shell bestrijdt Blue Monday met opbeurend broodje
- Food-en-retail
- 16 jan 2017 @ 10:05
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - WinkelenFood
- 16 jan 2017 @ 10:05
- Redactie Food en Retail
Speciaal voor Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar, heeft Shell een onderzoek uitgevoerd naar comfort food en wat voor de Nederlander de ideale ingrediënten zijn van ‘het meest opbeurende broodje’. Nederland koos massaal voor de volgende samenstelling: een Italiaanse bol met oude kaas, ei, tomaat, mayonaise en ijsbergsla. Het broodje is van 16 tot en met 22 januari bij alle stations met een Deli2go bakery verkrijgbaar. Uit het begeleidende onderzoek blijkt dat mannen van hartig houden en vrouwen zoetekauwen zijn. Chocola wordt het meest als 'comfort food' ervaren.
Blue Monday, traditioneel de derde maandag van januari, wordt gezien als de meest deprimerende dag van het jaar. Het is het moment waarop veel mensen zich realiseren dat ze hun goede voornemens voor het nieuwe jaar alweer hebben moeten laten varen. Tevens hebben mensen genoeg van de korte dagen en het winterse weer. Uit het onderzoek blijkt dat dergelijke externe factoren van invloed zijn op het soort eten waar mensen de voorkeur aan geven. 'Mensen grijpen vaak naar comfort food om een bepaalde mate van psychologisch welbehagen te bereiken. Bijvoorbeeld een warm saucijzenbroodje op een koude dag, chocolade als je verdrietig bent of een lekker broodje op een deprimerende maandag', aldus voedingspsychologe Lieveke Goossens.
De overheersende aanname is dat mensen voornamelijk zin hebben in een vette hap op dit soort dagen, maar niets is minder waar blijkt uit het onderzoek. 'Het is inderdaad zo dat alle mensen een instinctieve voorkeur hebben voor zoet, zout en vet voedsel. Uit onderzoek blijkt echter ook dat een aanzienlijk deel de voorkeur geeft aan gezonde gerechten. Dit is te verklaren door het feit dat comfort food voorkeuren deels ontstaan door prettige jeugdervaringen, waar we vervolgens onbewust een associatie met het eten van dat moment aan koppelen. Wat ik mooi vind om te zien is dat Nederland juist voor een gezond broodje heeft gekozen', zegt Goossens. Uit de resultaten blijkt tevens dat het eten van een favoriet broodje mensen voldoening geeft en dat men er blij van wordt. Reden genoeg voor Shell om het meest opbeurende broodje te ontwikkelen.
Elke hap leidt tot een positieve ervaring
Uit het onderzoek blijkt dat wanneer men gevraagd wordt naar de favoriete ingrediënten van een belegd broodje, de meeste mensen kiezen voor: een Italiaanse bol (47%), oude kaas (32%), ei (35%), tomaat (27%), mayonaise (24%) en ijsbergsla (22%). 'De keuze voor deze ingrediënten is begrijpelijk. Wit brood wint vaak van bruin en in het beleg zitten alle structuren: zacht, brokkelig, knapperig, vet, fris, sappig en stevig. Daarnaast bevat het verschillende smaken: zout (kaas), zoet (mayonaise heeft iets zoetigs), zuur (tomaat heeft iets zurigs) en umami (kaas) wat iedere hap anders maakt en tot een positieve ervaring leidt', reageert Goossens.
Naast Shells 'opbeurende broodje', scoort ook een saucijzenbroodje goed op de lijst van favoriet comfort food (44%). En bij vooral mannen is de (vooralsnog niet-biologische) gehaktbal populair (31%). Het ‘meest opbeurende broodje’ is van 16 tot en met 22 januari verkrijgbaar bij alle Shell stations met een Deli2go bakery voor een speciale prijs van € 2,50. Dit originele opppep-broodje kan ook afgerekend worden met Air Miles (250 Air Miles, red.). Met haar vele tankstations die een winkel bevatten, is Shell een grote retailspeler in Nederland.
(PvWK)
Overige resultaten onderzoek
Januari en maandag minst favoriet
* Ondanks dat de meningen over het bestaan van Blue Monday verschillen, is januari toch de minst favoriete maand van de Nederlander (25%)
* Daarnaast wordt de maandag overduidelijk aangewezen als minst favoriete dag (32%)
Mannen zien de maandag vaker als minst leuke dag van de week (37% vs 28%)
Goede voornemens met betrekking tot eten
* De helft van de Nederlanders geeft aan goede voornemens te hebben met betrekking tot eten (52%)
* Het gaat dan vooral om gezonder eten (34%)
* En minder snoepen (25%)
Mannen gaan voor hartig, vrouwen voor zoet
*58% van de Nederlanders ziet chocolade het meest als comfort food
* Vrouwen kiezen iets vaker voor chocolade dan mannen (65% vs 50%)
* Mannen kiezen vaker voor hartige maaltijden als pizza (37%) en shoarma (35%)
* Vrouwen kiezen eerder voor zoete snacks als koekjes (40%), ijs (35%) en taart (33%)
Toelichting van Lieveke Goossens: 'Dit verschil valt deels te verklaren doordat mannen zich hierbij verzorgd en verwend voelen, terwijl vrouwen deze keuze voornamelijk maken op basis van gemak.'
Het bewuste oppepbroodje
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- mayonaise
- samenstelling
- ijsbergsla
- ei
- station
- oude kaas
- Shell
- broodje
- Nederlander
- Nederland
- tomaat
- ideale ingrediënten
- broodje
- opbeurend
- Italiaanse bol
- Blue Monday
- comfort food
- deprimerend
- onderzoek
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing