Supermarktketen Plus meldt mooie cijfers uit 2016 en zet duurzame koers voort

Supermarktketen Plus meldt mooie cijfers uit 2016 en zet duurzame koers voort
  • Food-en-retail
  • 3 jan 2017 @ 15:02
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenZakelijk

Plus bleef ook in 2016 harder groeien dan de markt. Tot en met week 52 werd een omzetgroei van 3,7% gerealiseerd, daarmee groeide Plus ook in 2016 fors harder dan de markt. De consumentenomzet over 2016 bedraagt 2,26 miljard euro. Het marktaandeel bedraagt 6,24%. Het merk wil zijn duurzame positionering in 2017 uitbouwen.

Jan Brouwer, algemeen directeur van Plus: '2016 was weer een succesvol jaar waarin we veel geïnvesteerd hebben. Ons nieuwe formuleconcept en de forse stappen op het gebied van e-commerce zijn de meest in het oog springende resultaten. Daarnaast werden 35 supermarkten verbouwd en gemoderniseerd. Onder andere daardoor is onze klantenkring ook in 2016 groter en trouwer geworden. We zijn er trots op dat Plus is verkozen tot de Beste Vers Supermarkt en de Meest Verantwoorde Supermarkt van Nederland. Dat succes willen we de komende jaren uitbouwen.'

Nieuwe Briljant-formule
November 2016 opende Plus Koot in Abcoude haar deuren. De eerste winkel die compleet is ingericht volgens het nieuwe formuleconcept van Plus. Deze formule draait volledig om goed eten voor iedereen, elke dag. Er zijn zo’n 400 nieuwe producten geïntroduceerd. Een deel daarvan wordt in de Makerij vers op de winkelvloer bereid. Hiermee haakt Plus in op de snelle opmars van blurring: een innovatieve combinatie van retail en horeca, en speelt zij in op veranderende consumentenbehoeften. Dit betekent meer aandacht voor versbeleving, presentatie en aanbiedingen op de winkelvloer. Inmiddels hebben de eerste consumentenonderzoeken plaatsgevonden. Hierin kwam volgens Plus een zeer positief beeld naar voren. 'In 2017 volgen meerdere winkels volgens de nieuwe Briljant-formule.'

Snelle groei e-commerce
2016 was een jaar van de mijlpalen op e-commercegebied. Klanten kunnen bij 225 winkels online bestellen en 150 winkels hebben een ophaalpunt in of naast de winkel. Halverwege 2016 werd de Plus App gelanceerd. Met deze app kunnen klanten eenvoudig online bestellen, een lijstje maken of de actuele aanbiedingen bekijken. Voor de klanten die hun boodschappen nog sneller in huis willen hebben, werd bij een aantal winkels Plus Express geïntroduceerd. Door middel van deze dienst maken ondernemers het mogelijk om de boodschappen nog diezelfde dag bij de klant thuis te bezorgen.  

'Beste Vers Supermarkt'
Plus werd in 2016 verkozen tot 'Beste Vers Supermarkt van Nederland'. Een bekroning op alle aandacht die er is voor de versgroepen van Plus, meent Plus. 'Klanten waardeerden niet alleen de kwaliteit, maar ook de prijs van brood, vlees, groente en fruit. In 2017 ligt de focus op de nog verdere verbetering van de kwaliteitsbeleving door onder andere plannen op het gebied van brood en vlees.'

Plus Meest Verantwoorde Supermarkt
Plus werd in 2016 uitgeroepen tot Meest Verantwoorde Supermarkt. 'Een titel die met trots gedragen wordt. Verschillende initiatieven hebben in 2016 aangetoond dat deze titel inderdaad thuishoort bij Plus. Zo was Plus de eerste die stopte met kindermarketing, werden alle Plus supermarkten als eerste van Nederland klimaatneutraal, werd er overgestapt op een diervriendelijker kippenras, kregen kippen een concert en introduceerde Plus diverse nieuwe Fairtrade-producten',  meldt de keten. Ook in 2017 zegt Plus haar positie als 'Meest Verantwoorde Supermarkt' verder te willen uitbouwen. (PvWK)

 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken