Plus-baas Jan Brouwer: 'We bundelen vier distributiecentra, noodzakelijk voor concurrentiepositie'

Plus-baas Jan Brouwer: 'We bundelen vier distributiecentra, noodzakelijk voor concurrentiepositie'
  • Food-en-retail
  • 15 feb 2017 @ 09:15
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Marketing

Retailketen Plus gaat de logistieke operatie radicaal omgooien. De huidige vier distributiecentra voor houdbare producten maken plaats voor één centraal, volledig gemechaniseerd distributiecentrum in Tiel. De distributie van verse en diepvriesproducten blijft bij respectievelijk Hollander Barendrecht en Van Hezik in Utrecht. Plus-baas Jan Brouwer: ‘Het is een operatie die noodzakelijk is om de concurrentiepositie van Plus in de toekomst veilig te kunnen stellen.'

Zonder een goede achterkant kun je niet competitief zijn, stelt Brouwer. De opening van het nieuwe dc (distributiecentrum, red.) levert een kostenbesparing van ongeveer éénderde op. Daarnaast moet het nieuwe distributiecentra ook voor de ondernemers kostenbesparingen opleveren, zegt hij in Distrifood. ‘We gaan werken met "family grouping", waardoor het bijvullen in de winkel minder tijd kost. Zeker in combinatie met het nieuwe ict-landschap waaraan we op dit moment ook werken en waar de nieuwe distributie naadloos op gaat aansluiten.’

Noodzakelijke stroomlijning
Het nieuwe dc wordt vrijwel volledig gemechaniseerd, meldt Brouwer. Daardoor sneuvelen 260 banen. Brouwer noemt de verandering 'noodzakelijk voor de concurrentiepositie van Plus'.  Na de opening van het dc in Tiel verkoopt Plus de panden waar de oude dc's zaten  in Haaksbergen, Hendrik Ido Ambacht, Ittervoort en Middenbeemster.  Eerder berichtte MarketingTribune als eerste over de Plus Koot Abcoude, waar de nieuwe Plus-koers werd uitgerold. Nu wordt ook de 'achterkant' van de retailketen klaargestoomd voor de toekomst.
((bronnen: Distrifood en MT)

tekening: artist impression nieuwe Tielse dc

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken