Retailers: vergeten we generatie Z niet?

Retailers: vergeten we generatie Z niet?
  • Food-en-retail
  • 1 feb 2017 @ 11:53
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • TrendsWinkelen

De generatie Z heeft het op dit moment nog weinig in de melk te brokkelen. Een deel van de jongeren tussen vijf en twintig jaar droomt nog van speelgoed, een deel van hen begint aan de eerste studie. Los daarvan: over een paar jaar zijn ze wel degelijk ‘in the lead’. Dus is de hoogste tijd om meer grip te krijgen op hun gedrag. Uit een Amerikaans onderzoek van HCR Retail Advisory blijkt onder andere dat ze nog dol zijn op de fysieke winkel.

3100 respondenten kwamen er aan te pas bij dit onderzoek, uit zowel de V.S. zelf als uit Canada. Eerst maar eens even over hun winkeltrouw:

* Wat al eerder was geconstateerd: Generatie Z laat het winkelcentrum absoluut niet vallen. Ook jongeren zijn nog dol op de fysieke winkel. Bijna driekwart van de respondenten komt minstens 1 keer per maand in het winkelcentrum. Ze blijven er ongeveer een uur, daarbij bezoeken ze gemiddeld 4,4 winkels. Bovendien houdt de Generatie Z niet echt van rondneuzen, ze gaan liever doelgericht op hun aankoop af.
* Waar Generatie Z sterk in is: het beïnvloeden van hun ouders bij aankoopbeslissingen. Ouders luisteren vooral naar hun kinderen als het gaat om aankoop van kleding, schoenen, kledingaccessoires en cosmetica.
* En daar waar ouders vooral naar hun kinderen luisteren, luistert Generatie Z vooral naar hun vrienden. Dat valt ook te vertalen naar implicaties voor retailers. Het vinden van de juiste social media influencers is van groot belang.
* YouTube is het meest geliefde social media-platform voor deze generatie. Meer dan de helft van de respondenten (54%) is er dagelijks te vinden. Precies de helft bezoekt dagelijks Facebook. Instagram (34%) en Snapchat (29%) zijn iets minder in trek.

Wie zicht richt op jongeren, dient rekening te houden met de volgende aspecten, benadrukt HRC Retail Advisory.

* Jongeren willen niet over één kam worden geschoren, maar hebben een benadering op maat nodig.
* Benader ze met korte boodschappen in een hogere frequentie.
* Sta toe dat ze hun eigen keuze maken, geef ze eigen controle in handen.
* Communiceer met ze over waardes en sociale contexten. 
* Maak geen gebruik van Hollywood-sterren, maar doe liever een beroep op ‘echte mensen’ op internet of YouTube die je product kunnen aanbevelen.

(bron: Shopper Marketing Update)

Klik hier voor MarketingTribunes onderzoek waarmee marketeers kunnen anticiperen op jongerengedrag.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken