[interview] Cmo Ellen Gault van Taco Bell Europa: 'We komen naar Nederland'

[interview] Cmo Ellen Gault van Taco Bell Europa: 'We komen naar Nederland'
  • Food-en-retail
  • 27 mrt 2017 @ 09:01
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFoodInterview

Op dit moment heeft Taco Bell meer dan 300 restaurants in 26 landen buiten de Verenigde Staten. De keten wil de komende tien jaar nog eens 1.000 vestigingen buiten Amerika openen. Tegen 2022 wilt Taco Bell een '15 miljard dollar merk' zijn met 9000 restaurants wereldwijd. Hoogste tijd dus voor de eerste vestiging in de Lage Landen. 'Na de start in Eindhoven zal Taco Bell later dit jaar meer restaurants openen in Nederland', belooft verantwoordelijk marketing manager Ellen Gault (foto) van Taco Bell Europa. MarketingTribune spreekt haar over de grootscheepse plannen van de taco-magnaat.

Zou je jezelf kunnen voorstellen? Waar kom je vandaag, wat is je relatie met marketing?
'Ik ben Ellen Gault, marketing manager voor Taco Bell Europa. Ik kom oorspronkelijk uit Australië, waar mijn liefde voor de dynamische marketingwereld van QSR (Quick Service Restaurants, red.) is ontstaan toen ik een paar jaar terug naar de andere kant van de wereld ben verhuisd om te zoeken naar iets anders. Ik werk nu al twee jaar voor Taco Bell en met zowel het support van geweldige lokale teams en de US Global team overzie ik alle facetten van het merk en de marketingstrategie voor heel Europa.'

Taco Bell opent de eerste vestiging in Nederland. Jullie lanceren dus een nieuw foodmerk. Wat is de achterliggende marketing-insight?
'Onze strategie bij het openen van een nieuw restaurant, of dit nou de eerste in Nederland is of de 32ste in Spanje, begint en eindigt bij de plaatselijke bewoners. Onze klanten zijn leidend en we moeten er zeker van zijn dat het Taco Bell merk dat we personaliseren relevant is, waar dan ook. Als het gaat om Nederland, dan weten we dat er een drive en passie zijn voor het hebben van een eigen persoonlijkheid, wat ook diepgeworteld zit in ons merk. Onze lokale positionering in Nederland benadrukt de elementen van het merk die verschillen van de standaard QSR interactie, en geeft klanten de ervaringen die verder gaan dan alleen eten. Dat zijn special Taco Bell dingen zoals de Crunchwrap Supreme, onze inrichting die extra comfort biedt door gratis oplaadstations en de toegang die we onze klanten kunnen bieden tot dingen die ertoe doen.'

Wat is het grote verschil met andere restaurantformules?
'Taco Bell is niet alleen heerlijk, betaalbaar en snelle service, maar als merk zijn we creatief en innovatief. Veel restaurants beweren dat dit hun recept voor succes is, dus wij voegen een element van "unieke Taco Bell" toe. Voor bijvoorbeeld ons eerste restaurant in Nederland wilden we niet direct een standaard interieur en design toepassen, dat zou niet de creativiteit van het merk of de plaatselijke bevolking uiten. Onze global designers werken nauw samen met lokale designers en twee lokale kunstenaars om een restaurant te creëren dat voelt als iets wat past in Eindhoven.'

Hoe zal het komende jaar de marketingstrategie er ongeveer uitzien?
'Onze focus in het eerste jaar in Nederland is Nederlandse consumenten laten zien wie we zijn en waar we voor staan en tegelijkertijd met ze mee groeien.
Mexicaans eten is niet nieuw in Nederland maar ons Mexicaans geïnspireerde menu wel. Dus we zullen ook meer uitleg moeten geven over onze unieke producten zoals de Big Bell Box, waar verschillende favorieten van het menu in zitten, of de Crunch Wrap Supreme, waar de perfecte balans tussen fris en crispy is opgerold om direct op te eten. We zullen nog meer lifestyle elementen toevoegen die helpen om de Cult of Taco Bell te creëren in Nederland. We zijn al in gesprek met ‘like-minded’ lokale partners zoals de Design Academy, Area51 en Dynamo om onze klanten toegang te bieden tot dingen die ze belangrijk vinden, naast eten.'

Wil je een "dilemma" delen dat je als marketingmanager van Taco Bell hebt in je werk? Hoe ga je hiermee om?
'Als een wereldwijd merk in de positie van een lokale start-up, heb je wel een paar uitdagingen. De grootste daarvan is de het evenwicht vinden tussen nieuwe merkbehoefte van consumenten die nog niet gehoord hebben van Taco Bell en ervoor zorgen dat wij de innovatieve reputatie die Taco Bell wereldwijd heeft opgebouwd te behouden. De manier hoe we die balans proberen te houden, is door kernproducten en nieuwe producten in evenwicht te brengen. Zo ligt de focus bijvoorbeeld dit jaar bij het huidige menu met wereldwijde favorieten als de Taco Supreme, samen met Nederlandse aanpassingen, zoals Quesadilla met Pico de Gallo.
Daarnaast focussen we ons met onze social listening en consumer insights de nodige tools op wat de meest gevraagde unieke Taco Bell producten zijn om onze agenda voor volgend jaar te bepalen. Onze fans zijn super betrokken en waarderen gesprekken met ons via onze sociale platforms, dus we moeten ervoor zorgen dat we luisteren naar wat ze zeggen en het waarmaken waar mogelijk.'

Hoe is jullie team opgebouwd?
'Het team is een gestroomlijnde machine met enkel een lokale marketing support – deze functie zijn we momenteel aan het invullen - en een persoon regionale marketing support. We hebben ook ondersteuning van het global marketing team, bestaande uit een aantal functies van digital tot product development. We zijn niet groot, maar dat past bij de essentie van het merk.'

Werken jullie ook met (reclame)bureaus? Welke en bevalt het? 
'Omdat het een klein team is, rekenen we op de expertise en ondersteuning van enkele agency partners. Deze partners geven ons niet alleen de beste support in hun, maar helpen ons ook de beste aanpak te bepalen voor de lokale markten. Op dit moment hebben we samengewerkt met Edelman vanuit een PR en communicatievisie.  Daarnaast werken we met Maxus Helder voor media inkoop en met ITG voor het design- en production-perspectief.'

(PvWK)

Laatste nieuws: 4 april 2017  opent Taco  Bell in Nederland



     Een smakelijke snack van Taco Bell en daaronder voorbeeld van outdoor-poster 
 

Over Taco Bell 
'Taco Bell Corp., onderdeel van Yum! Brands, Inc. (NYSE: YUM) is ‘s werelds grootste op Mexicaans-geïnspireerde quick service restaurant. Taco Bell is in 1962 opgericht door marinier Glen Bell uit Downey in Californië. De keten, bekend om de uitstekende klantenservice, serveert made to order en gepersonaliseerde taco’s, burrito’s en andere specialiteiten met gedurfde smaken en ingrediënten van hoge kwaliteit voor een goede prijs. Momenteel hebben ze meer dan 42 miljoen bezoekers per week wereldwijd. Taco Bell en de 350 franchisepartners hebben meer dan 6.500 restaurants in de Verenigde Staten en met meer dan 300 restaurants in Zuid-Amerika, Europa en Azië blijft de restaurantketen groeien.' (bron: TB)


     Marketing manager Ellen Gault van Taco Bell Europa is er klaar voor

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken