Is woensdag de nieuwe koopavond voor Nederlanders?
- Food-en-retail
- 10 mrt 2017 @ 11:38
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MarketingWinkelen
- 10 mrt 2017 @ 11:38
- Redactie Food en Retail
Op zondag komen de meeste bezoekers rondkijken, op woensdag worden de meeste orders geplaatst. Dit blijkt uit recente gegevens van 'online winkelcentrum' Beslist.nl. Op zondag shopt men tussen 11 en 16 uur en na het eten. De piek op woensdag is om 21 uur, met name de segmenten speelgoed, schoenen en drogisterijartikelen zijn dan populair. 'Om meer continuïteit in de conversie te realiseren zouden marketingacties afgestemd moeten zijn op het bezoek- en koopgedrag van de klant.'
De cijfers laten een ander zoek- en koopgedrag zien dan in de traditionele retail, waar vooral het eind van de week en het weekeinde drukke dagen zijn. Voor retailers die zowel een fysieke winkel als een webshop hebben is het belangrijk hier onderscheid in te maken en hier de bedrijfsvoering op aan te passen. Op zaterdag is er door de dag heen een stabiel aantal bezoekers op Beslist.nl maar is de conversie (dus het aantal verkopen in verhouding tot het aantal bezoekers, red.) lager dan op andere dagen.
Waarom woensdag
Beslist.nl noemt meerdere mogelijke redenen voor de hogere aankoopcijfers op woensdag. Het is aannemelijk dat men cadeautjes en boodschappen voor het weekend in huis wil hebben aangezien de meeste webshops een levertijd van een a twee dagen hanteren. Doordeweeks is men vaak te druk om naar een fysieke winkel te gaan en met online shoppen bespaart men bovendien ook in het weekend tijd. Tevens kan het vooral bij speelgoed en schoenen zo zijn dat men over duurdere aankopen wat langer wil nadenken.
Baat bij data
Met deze informatie wil Beslist.nl webshops stimuleren om te sturen op data, meldt het merk. 'Om leverbeloftes na te kunnen komen is het bijvoorbeeld belangrijk te weten op welke dagen en tijden de hoogste pieken zijn en hier beloftes eventueel op aan te passen. Om meer continuïteit in de conversie te realiseren zouden marketingacties afgestemd moeten zijn op het bezoek- en koopgedrag van de klant. Juist voor nog minder bekende webshops kan het sturen op data een grote concurrentiesprong opleveren omdat het weinig tijd kost maar veel effectief is.'
Interessant voor marketeers om rekening mee te houden.
(PvWK)
Achtergrond Beslist
'Beslist.nl is hét online winkelcentrum van Nederland. Dagelijks zet zij haar online marketing expertise in om kopers en webshops samen te brengen. Met het assortiment van duizenden webshops biedt beslist.nl de consument een optimaal en duidelijk aanbod in een betrouwbare winkelomgeving. Met de Winkelwagen gaatbeslist.nl nog een stap verder in het bieden van gemak en zekerheid. Consumenten kunnen zo met één account veilig bestellen bij alle aangesloten Winkelwagenshops.' (bron: Beslist.nl)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing