Picnic haalt 100 miljoen op voor landelijke bezorging

Picnic haalt 100 miljoen op voor landelijke bezorging
  • Food-en-retail
  • 28 mrt 2017 @ 15:31
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodWinkelen

Webretailer Picnic heeft 100 miljoen euro opgehaald in een nieuwe investeringsronde, maakt het bedrijf vandaag bekend. De investering moet 10.000 banen opleveren en wordt gestoken in het opzetten van vijf nieuwe distributiecentra, 2.000 elektrische bezorgvoertuigen en 70 zogenaamde ‘hubs’.

Picnic werd in 2015 opgericht van door internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys. Ook ondernemers Michiel Muller (Tango, Route Mobiel), Bas Verheijen (ex-marketeer Albert Heijn en C1000), Bouke van der Wal (Boni) en retailer Gerard Scheij zitten intussen bij de club. Picnic concurreert met bezorgservices van onder andere Albert Heijn en Jumbo door boodschappen gratis en zonder wachttijden te bezorgen. Ceo Beckers noemt de 100 miljoen om de distributie van Picnic landelijk uit te rollen een 'fenomenaal bedrag'. 

Aardige uitdaging
Dat Picnic een kabouter in bezorgland blijft, wordt hiermee ontkracht. Het geld is volgens Business Insider afkomstig van vier Nederlandse familiefondsen: Finci, NPM Capital, Hoge Dennen en Hoyberg. 'Het bedrijf zegt expres gekozen te hebben voor familiefondsen, hoewel er ook veel interesse was van buitenlandse durfinvesteerders. De vier investeerders krijgen een minderheidsbelang van enkele tientallen procenten, de oprichters blijven de baas.' Voor 2020 wil Picnic landelijke distributie geregeld hebben in stedelijke gebieden. Een aardige uitdaging voor de concurrent-marketeers bij AH, Jumbo en de deelnemers aan het 'boxtoernooi' die verse voedselpakketten thuisbezorgen, zoals HelloFresh. En voor alle aanbieders die vooral op stenen winkels focussen. 

(PvWK, bronnen: Picnic, MT, BIN)

Lees hier: Picnic noteert 225.000 bestellingen in 2016

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken