[interview] Fitzroy gebruikt aangespoelde Coca-Cola etiketten voor nieuw eigen merk rum
- Food-en-retail
- 18 apr 2017 @ 11:27
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodInnovatieMVO
- 18 apr 2017 @ 11:27
- Peter van Woensel Kooy
Een overboord geslagen container vol Coca-Cola etiketten is het hoofdingrediënt voor de ‘marmeren’ doppen van ‘s werelds eerste sustainable drank verpakking. Met als doel bijdragen aan een schonere Noordzee, creëerden Fitzroy een fles waar design en duurzaamheid samenkomen. Met hun eigen rum label: Fitzroy premium navy rum. 'Het "marmer" van de dop is eigenlijk ander plastic afval dat de wereld in onze zee heeft gedumpt', legt medebedenker Jur Baart uit, verantwoordelijk voor de marketing.
Oftewel de perfecte topping zo'n dop voor de fles die overigens ook bestaat uit gerecycled glas, ook afkomstig uit de Noordzee, meldt Baart (Fitzroy). 'Zo zijn alle ontwerpkeuzes in het gehele proces allemaal gemaakt vanuit het volgende startpunt: Hoe draagt dit bij aan een schoner milieu? De doppen zijn geproduceerd door Jut Product. Een initiatief van Studio Eric Klarenbeek en Maartje Dros in samenwerking met Jesse van Overmeren, waar de focus ligt op innovatieve concepten voor duurzame en lokale productontwikkeling.'
Dit maakt de fles 100% gerecycled, maar de taak om de fles 100% duurzaam te maken ligt bij de consument. Het opvallende ontwerp van de fles moet mensen daarom uitnodigen deze fles opnieuw te gebruiken, bijvoorbeeld als karaf. Eentje die je kunt vullen met water, wat zeker geen overbodige luxe is na een avondje rum. Dit is volgens het bureau tevens de reden dat de fles zelf niet ‘branded’ is maar ‘wrapped’.
Baart: 'Fitzroy probeert met dit product onze manier van overmatig consumeren bij te sturen naar een koers die daadwerkelijk bijdraagt aan de opschoning van de wereld in plaats van nog meer vervuiling. Dit komt ook tot uiting in de illustraties vervaardigd door Mark van der Noord, eigenaar van studio Corkville. Kortom hoe meer je drinkt van deze rum, hoe schoner de Noordzee. Cheers.' Check meer info hier en zie het maakproces hieronder. (PvWK)
MAAKPROCES
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Jur Baart
- alcohol
- samenwerking
- Fitzroy
- duurzaamheid
- doppen
- Coca-Cola
- afval
- drank
- ontwerpkeuzes
- Fitzroy premium navy rum
- Studio Eric Klarenbeek
- Fitzroy
- Het "marmer
- rum
- design
- Jut Product
- schoner milieu
- Maartje Dros
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing