GfK voorspelt recordomzet rond Pasen

GfK voorspelt recordomzet rond Pasen
  • Food-en-retail
  • 17 apr 2017 @ 07:23
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenOnderzoek

Onderzoeksbureau GfK verwacht dat supermarkten dit jaar een 2,1 procent hogere omzet behalen met Pasen dan vorig jaar. Ze stevenen daarmee af op een nieuw omzetrecord. GfK verwacht dat supermarkten dit jaar €794 miljoen omzet in de aanloop naar Pasen maken, tegen vorig jaar €778 miljoen. Paasbrood, toastjes, ijsdesserts, voorgebakken brood en chocolade zijn volgens GfK de populairste producten met Pasen in 2017.

Dat is iets lager dan de voorspelling van brancheorganisatie CBL, die een omzet van €800 miljoen voorziet. De door GfK geraamde omzet van €794 miljoen zou een verbetering zijn ten opzichte van het magische Paasjaar 2013, met €779 miljoen de hoogst gemeten Paasomzet ooit. In 2016 bedroeg de paasomzet €780 miljoen. De totale omzet vorig jaar van de supermarkten in Nederland brak door de magische grens van €36 miljard, een stijging van 2,5 procent ten opzichte van 2015.

Beststellers op de Paastafel
Veel van hardlopers in de winkels voorafgaand aan Pasen zullen van de luxe premium private labels zijn, voorziet GfK. 'Het betreft tijdelijk assortiment van huismerken zoals Delicieux van Lidl, Plus Moment en AH Excellent die met luxe folders worden ondersteund. In de Paasweek zijn private labels goed voor 43,1 procent van de omzet regen 41,9 procent in een gemiddelde reguliere week', analyseert Distrifood op basis van het onderzoek.

Maart kleine daling
Doordat Pasen dit jaar in april valt, hebben supermarkten hun omzet in maart met bijna een procent zien dalen.  (bron: Distrifood)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken