'Malafide palmolieplantage levert aan McDonald's, Nestlé en PepsiCo'

'Malafide palmolieplantage levert aan McDonald's, Nestlé en PepsiCo'
  • Food-en-retail
  • 9 mei 2017 @ 09:18
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMVO

Het Rainforest Action Network (RAN) meldt dat PTABN, een malafide leverancier van palmolie, zaken doet met Wilmar en zo ook met McDonald's, Nestlé, PepsiCo en Unilever. Via onder andere satellietbeelden is te zien hoe deze leveranciers grootschalig regenwoud kappen op het Indonesische eiland Sumatra om plaats te maken voor palmolieplantages. Helaas wonen hier onder andere ook Sumatraanse olifanten, oerang-oetans en tijgers en is de oorspronkelijke flora uniek. Lastig te plaatsen in de marketingmix.

Ook Colgate-Palmolive, Kellogg’s, Reckitt Benckiser en Procter & Gamble kopen hun palmolie bij Wilmar. 'Ze houden consumenten voor dat hun palmolie duurzaam is en dat ze misstanden in hun keten niet tolereren', meldt Amnesty.  'Hoewel de Indonesische regering in april vorig jaar april het kappen van hout om ruimte te maken voor palmolieplantages in dit gebied verbood, wordt dat verbod op grote schaal genegeerd', rapporteert het blad Down to Earth (april, 2017). 'Celebrity correspondent' Harrison Ford signaleerde al eerder dat er misstanden met palmolie samenhangen. Greenpeace maakte onderstaande film over palmolie en de mede-verantwoordelijkheid van Dove. Indonesië  is goed voor ongeveer de helft van de wereldproductie.

Wilmar grote boosdoener
De multinationals betrekken de olie via gezamenlijke leverancier Wilmar, die daarvoor weer bij PTABN aanklopt. 'Every year it is estimated that between 1000 to 5000 orangutans are killed in palm oil concessions', stelt OrangUtan.org.  In Indonesie is tussen 2000 en 2012 in totaal 140.000 vierkante kilometer tropisch bos gekapt: een oppervlakte driemaal zo groot als Nederland (1). Amnesty Nederland hekelt bovendien de slechte werkomstandigheden op plantages en bij leveranciers van Wilmar in Indonesië. Unilever gaf eerder aan zijn olie-tak (margarines e.d.) eventueel in de etalage te zetten. Olie uit algen kan de vermaledijde palmolie deels vervangen. Unilever zette in 2013 eerste stap door een overeenkomst te tekenen met Solazyme, een producent van algenolie die in onder andere zeep van Dove en lotion van Vaseline bruikbaar kan zijn. Ook kan er geprobeerd worden met gecertificeerde leveranciers te werken.

Smakelijk eten
Rijke landen of bedrijven zouden stukken regenwoud kunnen proberen te kopen of leasen, juist om ze in tact te helpen houden. En uit handen van landen die het vaak nog veel minder nauw nemen met de zorg voor de planeet, zoals China. De gedachte dat bijvoorbeeld de niet-biologische burgers van McDonald's misschien ook nog in illegaal gewonnen palmolie worden gebakken, klinkt niet als een insight waar je als marketeer veel voor je promotie aan hebt.

Verzadigd vet
Palmolie is olie uit de palmvrucht. Palmolie bevat volgens het Nederlandse Voedingcentrum meer verzadigd vet dan andere oliesoorten. Verzadigd vet staat erom bekend niet goed te zijn voor de gezondheid. Palmolie zit in ongeveer de helft van de producten die we dagelijks gebruiken of nuttigen. Denk aan schoonmaakmiddelen, shampoo, crèmes, zeep en lippenstift, bakolie, voorverpakt brood, ontbijtgranen, margarine, chocola en snacks. Door de aanleg van palmolieplantages worden veel bossen gekapt. Producten met duurzame palmolie kunnen herkenbaar zijn aan het Greenpalm- of RSPO keurmerk.
(PvWK)

(1) bron: Martin, C. (2015). On the Edge; The State and Fate of the World’s Rainforests.


     Unilevers Ben&Jerry's USA maakt dit palmolie-statement begin mei 2017 bekend

Nagekomen reactie: blogger Sarah Harris wil graag deze bijdrage Why Rainforests Are Being Destroyed met ons delen.



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken