Nederlander doet zuinig aan met Moederdag

Nederlander doet zuinig aan met Moederdag
  • Food-en-retail
  • 12 mei 2017 @ 15:46
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • EvenementWinkelen

Komende zondag viert ruim zestig procent van de Nederlanders Moederdag. In tegenstelling tot Amerikanen, trekken Nederlanders voor deze commerciële feestdag voorzichtig de portemonnee. Waar men in de Verenigde Staten gemiddeld 186 dollar besteedt, geven de meeste Nederlanders die Moederdag vieren, gemiddeld 11 tot 25 euro uit aan een cadeau. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Multiscope onder ruim 1.000 Nederlanders. Tim Heinen van opdrachtgever Trusted Shops: 'Het kopen van Moederdagcadeaus wordt vaak last-minute gedaan.'

Een op de vijf personen besteedt graag wat meer met Moederdag en geeft tussen de 25 en 50 euro uit. Slechts een enkeling geeft hun moeder een cadeau van meer dan 100 euro, één procent van de ondervraagde Nederlanders geeft iets wat niets kost.

Bloemen blijven het populairst
Qua cadeaukeuze hebben we duidelijke favorieten, stellen de onderzoekers. 'Ruim een kwart van de Moederdagvierders geeft of verwacht een bos bloemen te krijgen. Verzorgingsproducten zijn na bloemen het meest populaire cadeau. Een ontbijtje op bed komt op een derde plaats. Er zijn natuurlijk ook mensen die niet aan Moederdag(cadeaus) doen; meer mannen (36%) dan vrouwen (29%) vieren het niet. Ook is er binnen Nederland een verschil in cadeaukeuze. Zo is een uitstapje (zoals een etentje, dagje weg of een andere activiteit) in het zuiden van Nederland het populairst. In Utrecht, Noord-Holland en Zuid-Holland wordt er meer geknutseld; bijna de helft geeft of verwacht een knutselwerkje of tekening cadeau, waar dat in de grote gemeentes (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag) slechts vier procent is.' 

Jongeren geven verzorgingsproducten cadeau
Jongeren tussen de 18 en 24 jaar geven vooral verzorgingsproducten cadeau aan hun moeders, waar de leeftijdscategorie van 25 tot 35 jaar dit het minste doet. Zij zijn echter wel de grootste groep die kleding of een uitstapje geeft of verwacht te krijgen. Moederdag is echter ook dé dag waarop kinderen thuiskomen met een knutselwerkje of tekening. Dit cadeau is het populairst bij mensen tussen de 35 en 44 jaar oud, waarbij de kans natuurlijk groot is dat zij jonge kinderen hebben. Toch is het niet zo dat deze leeftijdscategorie het daarbij laat. Niemand in deze leeftijdscategorie geeft aan niks te besteden aan Moederdag; er komt dus altijd een cadeau aan te pas.

Er wordt zowel off- als online geshopt
Hoewel er steeds meer online wordt gewinkeld, kopen we Moederdagcadeaus veelal in een fysieke winkel. Slechts een op de tien Nederlanders koopt voor Moederdag een cadeau online. Meer mannen dan vrouwen kopen enkel online, maar de meeste personen kopen hun Moederdagcadeaus offline. Bij aankoop van meerdere cadeaus, geeft een op de vijf personen aan zowel online als offline te kopen. Tim Heinen, country manager Nederland bij Trusted Shops: 'Het feit dat Moederdagcadeaus vooral op een fysieke locatie worden gekocht, kan verklaard worden doordat bijvoorbeeld knutselwerkjes, restaurantbezoeken en ontbijt op bed lastig online aan te schaffen zijn. Daarnaast weten we uit ervaring dat het kopen van Moederdagcadeaus vaak last-minute wordt gedaan waardoor verzending niet altijd mogelijk is en een bezoekje aan de winkel de enige optie is.'
(PvWK)

Achtergrond Trusted Shops
'Trusted Shops is al meer dan 15 jaar het e-commerce vertrouwensmerk in Europa. Trusted Shops biedt online retailers het keurmerk, de kopersbescherming en het geïntegreerde klantbeoordelingssysteem. Door dit totaalpakket wordt het klantvertrouwen vergroot, worden klantrelaties versterkt en stijgt het aantal website bezoekers. Meer dan 25.000 webwinkels in tien landen zijn reeds aangesloten bij Trusted Shops,
waaronder Hunkemöller.nl, Lucardi.nl en Lesara.nl.'
(bron: Trusted Shops)

  
     afbeelding: Boomerang cards

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken