[whitepaper] 'Kansen voor groothandel in circulaire economie'
- Food-en-retail
- 15 jun 2017 @ 09:03
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - WinkelenMarketingInterview
- 15 jun 2017 @ 09:03
- Redactie Food en Retail
Dankzij internet hebben producenten nu zelf toegang tot lokale markten. Ze kunnen hierdoor vaker direct aan de eindklant leveren (‘direct to consumer’), uiteraard met gevolgen voor de prijsstelling. Voor retailers geldt hetzelfde, ook zij kunnen rechtstreeks afnemen bij producenten. Hierdoor zijn ze steeds minder bereid te betalen voor groothandelsdiensten. Resultaat: een ‘race to the bottom’, stelt Henk Hofstede, Sector Banker Retail bij ABN Amro. 'Wil je als groothandel geen dozenschuiver worden, dan zul je in de keten waarde moeten toevoegen.'
Economische noodzaak
Hoewel CBS-cijfers aantonen dat de totaalomzet in de groothandel stijgt, zijn het aantal faillissementen en opheffingen van groothandels nog fors volgens Hofstede. 'Deze paradoxale omzetgroei is met name toe te schrijven aan deelsectoren in consumentengoederen en meer handel met het buitenland. Uit het aantal faillissementen, opheffingen en overnames blijkt het grote belang voor de groothandelaar om zijn toegevoegde waarde in de keten te verstevigen.'
Kansen in een circulaire economie
Een van de kansrijke routes voor de groothandel is volgens ABN Amro een circulaire economie. 'Een economisch model waarin grondstoffen, materialen en producten hun waarde houden, doordat ze aan het eind van hun levensduur opnieuw in de keten worden ingezet. Dit kan door anders te produceren, maar ook door een retourlogistiek op te zetten die grondstoffen daadwerkelijk weer uit laat komen bij partijen die ze kunnen hergebruiken. Een uitgelezen kans voor de groothandel om als ketenregisseur op te treden. Deze publicatie komt tot stand in samenwerking met MVO Nederland. Een organisatie die ervaring heeft met groothandelaren die stappen zetten richting de circulaire economie. We noemen dan ook voorbeelden van groothandelsbedrijven die in consumentengoederen én niet-consumentengoederen actief zijn. Hopelijk inspireren deze voorbeelden en de vijf circulaire businessmodellen groothandelaren met circulaire ambities en helpen ze hen op weg.'
(PvWK)
Klik hier voor de (gratis) whitepaper over dit onderwerp, zie de knop onderop.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- betalen
- Henk Hofstede
- ABN Amro
- retail
- ABN Amro
- groothandelsdiensten
- Sector Banker Retail
- whitepaper
- groothandel
- race to the bottom
- retailers
- afnemen
- eindklant
- rechtstreeks
- prijsstelling
- producent
- winkel
- direct to consumer
- dozenschuiver
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing