[whitepaper] 'Kansen voor groothandel in circulaire economie'

[whitepaper] 'Kansen voor groothandel in circulaire economie'
  • Food-en-retail
  • 15 jun 2017 @ 09:03
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenMarketingInterview

Dankzij internet hebben producenten nu zelf toegang tot lokale markten. Ze kunnen hierdoor vaker direct aan de eindklant leveren (‘direct to consumer’), uiteraard met gevolgen voor de prijsstelling. Voor retailers geldt hetzelfde, ook zij kunnen rechtstreeks afnemen bij producenten. Hierdoor zijn ze steeds minder bereid te betalen voor groothandelsdiensten. Resultaat: een ‘race to the bottom’, stelt Henk Hofstede, Sector Banker Retail bij ABN Amro. 'Wil je als groothandel geen dozenschuiver worden, dan zul je in de keten waarde moeten toevoegen.'

Economische noodzaak
Hoewel CBS-cijfers aantonen dat de totaalomzet in de groothandel stijgt, zijn het aantal faillissementen en opheffingen van groothandels nog fors volgens Hofstede. 'Deze paradoxale omzetgroei is met name toe te schrijven aan deelsectoren in consumentengoederen en meer handel met het buitenland. Uit het aantal faillissementen, opheffingen en overnames blijkt het grote belang voor de groothandelaar om zijn toegevoegde waarde in de keten te verstevigen.'

Kansen in een circulaire economie
Een van de kansrijke routes voor de groothandel is volgens ABN Amro een circulaire economie. 'Een economisch model waarin grondstoffen, materialen en producten hun waarde houden, doordat ze aan het eind van hun levensduur opnieuw in de keten worden ingezet. Dit kan door anders te produceren, maar ook door een retourlogistiek op te zetten die grondstoffen daadwerkelijk weer uit laat komen bij partijen die ze kunnen hergebruiken. Een uitgelezen kans voor de groothandel om als ketenregisseur op te treden. Deze publicatie komt tot stand in samenwerking met MVO Nederland. Een organisatie die ervaring heeft met groothandelaren die stappen zetten richting de circulaire economie. We noemen dan ook voorbeelden van groothandelsbedrijven die in consumentengoederen én niet-consumentengoederen actief zijn. Hopelijk inspireren deze voorbeelden en de vijf circulaire businessmodellen groothandelaren met circulaire ambities en helpen ze hen op weg.'
(PvWK)

Klik hier voor de (gratis) whitepaper over dit onderwerp, zie de knop onderop. 


 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken