[onderzoek] Zelfstandige winkeliers: go big or go niche

[onderzoek] Zelfstandige winkeliers:  go big or go niche
  • Food-en-retail
  • 19 jun 2017 @ 09:01
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenMarketing

In de afgelopen dertien jaar daalde het aantal zelfstandige winkeliers met zo’n 10.500. Daarmee daalde het door zelfstandige winkeliers ingevulde vloeroppervlak met bijna 825.000 vierkante meter, terwijl winkelketens juist 3,6 miljoen vierkante meter meer innemen dan dertien jaar geleden. Zo daalde het vloeroppervlak van zelfstandigen in het centrum van Amsterdam met 17 procent, terwijl de winkelketens 79 procent aan vierkante meters wonnen. Ook in de centra van Den Haag (+39 procent), Eindhoven (+29 procent) en Maastricht (+24 procent) wonnen de winkelketens aan terrein.

Sinds 2004 daalde het bezoek aan de winkelstraat met 26 procent. In de afgelopen drie jaar daalde het bezoek in de winkelstraat nog altijd in ongeveer acht op de tien winkelgebieden, blijkt uit onderzoek van Sonny Duijn, Sector Econoom Retail & Leisure bij ABN Amro.  

Winkelketens winnen terrein
De ontwikkeling op lange termijn is dus duidelijk. Maar hoe was dit over een kortere periode? Weliswaar was de afgelopen twee jaar sprake van nipte groei van het vloeroppervlak van zelfstandigen, maar dit was slechts een zeer licht herstel. Over de afgelopen vijf jaar daalde het vloeroppervlak van zelfstandige winkeliers met 379.000 vierkante meter. De impact verschilt per branche en per gebied. In de modebranche daalde het vloeroppervlak van zelfstandigen sinds 2012 met ruim 5 procent, terwijl het vloeroppervlak van winkelketens per saldo met ruim 2 procent toenam.

Uitdaging voor winkeliers
Naast winkelketens met onderscheidend vermogen blijven ook zelfstandige winkeliers een onmisbaar ingrediënt in de winkelstraat, die een winkelgebied aantrekkelijker maakt. 'Voor winkeliers lijkt het adagium: go big or go niche, waarbij het belangrijk is een hoge mate van service of specialisatie te bieden. Als de diversiteit binnen een winkelgebied niet behouden wordt, kan dit ten koste gaan van de attractiviteit binnen een winkelgebied', zegt Sonny Duijn, Sector Econoom Retail en Leisure van ABN Amro. 'Winkeliers staan voor de uitdaging deze gebieden te transformeren tot locaties waar de consument graag zijn vrije tijd doorbrengt en kan winkelen. Daarbij is de verhouding tussen zelfstandigen en ketens van belang. De gewenste situatie kan per gebied verschillen. Maar het is voor gemeenten, pandeigenaren en winkeliers belangrijk om hier een lange termijnvisie op te hebben.'
(PvWK)


     Sonny Duijn, Sector Econoom Retail en Leisure van ABN Amro

Het volledige rapport is hier te downloaden. 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken