Ikea: het is leven is onvoorspelbaar, maar wel duurzaam

Ikea: het is leven is onvoorspelbaar, maar wel duurzaam
  • Food-en-retail
  • 11 aug 2017 @ 12:22
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Showroomtraffic

De nieuwe catalogus van Ikea komt er weer aan. Dit jaar huldigt het Zweedse zelf-doe woonwarenhuis het motto: de onvoorspelbaarheid van het leven. Marketing die inspeelt op een multifunctioneel gebruik van de huiskamer en de oproep het huis duurzamer te maken.

Het klinkt nogal groots en filosofisch, maar volgens pr specialist bij Ikea Nederland, Iris Midavaine, speelt het warenhuis door flexibele oplossingen te bieden in op de onvoorspelbaarheid van het leven: ‘Je kunt niet alles weten, maar dankzij onze uitgebreide kennis van het leven thuis kunnen we wel oplossingen verzinnen die inspelen op verschillende situaties. De manier waarop we ruimtes gebruiken is namelijk erg veranderd. De woonkamer is een multifunctionele plek geworden die dienstdoet als kantoor, recreatieruimte, thuisbioscoop en nog veel meer. En ook het aantal gezinsleden, denk aan samengestelde gezinnen, kan per week veranderen. De inrichting van veel Nederlandse woonkamers is echter nog niet aangepast aan deze nieuwe manier van leven.’

Frustraties

Volgens Ikea ziet 83% van de Nederlanders de woonkamer als de centrale ruimte in huis. Toch brengt deze kamer de nodige frustraties met zich mee. Zo vindt 43% zijn woonkamer te vol en klaagt 37% dat er te weinig ruimte is voor hobby’s of om te werken. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Ikea onder 1.500 Nederlanders naar aanleiding van het nieuwe jaarthema: ‘Geef je leven de ruimte’. Ikea doet voortdurend onderzoek naar leefgewoontes en woonwensen door middel van huisbezoeken en consumentenonderzoek. Deze kennis van het leven thuis vormt de basis van productontwikkeling.

Energieneutraal

Ikea presenteert niet alleen het nieuwe jaarthema, het woonwarenhuis heeft nog een primeur: het Ikea Lab is het eerste energieneutrale event van Ikea ter wereld. In samenwerking met festivalorganisatie DGTL werd de locatie voorzien van zonne-energie. Het bewijs dat het woonwarenhuis een pionier is op het gebied van duurzaamheid. Volgens Alberic Pater, duurzaamheidsmanager bij Ikea Nederland, maakt het warenhuis een duurzamer leven thuis toegankelijk voor zoveel mogelijk mensen, zonder in te leveren op mooi design: ‘Ik noem als voorbeeld onze keukendeuren van hergebruikt hout, bekleed met een kunststoffolie van gerecyclede PET-flessen. Het aantal verkochte keukendeuren per jaar in Nederland staat gelijk aan 1 miljoen gerecyclede PET-flessen. Met deze producten maken we het makkelijker en leuker, maar bovendien ook betaalbaar om thuis een duurzamer leven te leiden.’

 

De nieuwe catalogus 2018 valt tussen 15 en 26 augustus op de mat. Ook in de nieuwe catalogus staat de woonkamer centraal. Daarnaast is er aandacht voor nieuwe designcollecties in samenwerking met gevestigde ontwerpers.

 

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken