Grappende Tony bekoort niet iedereen
- Food-en-retail
- 28 sep 2017 @ 09:17
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - FoodCommunicatie
- 28 sep 2017 @ 09:17
- Redactie Food en Retail
Chocolademerk Tony Chocolonely bedoelt het altijd zo goed en vormt meestal een schoolvoorbeeld van 'purpose'. Totdat het merk een verhuizing besloot te verpakken in 'fake news'. De aangekondigde beursgang blijkt een nieuw pop up event en winkeltje in de Beurs van Berlage. Niet iedereen is geamuseerd. 'Ik haat dit soort nepstunts.'
'Zonder ook maar een concessie te willen doen aan waar Tony's Chocoloneley voor staat, ben ik ervan overtuigd dat we de kapitaalmarkt kunnen gebruiken om de volgende stap te zetten naar het realiseren van onze missie', staat in het persbericht van Tony's eindbaas Henk Jan Belman. Toen de pers ging bellen was hij onbereikbaar.
Later in de middag wordt een video online gezet (zie onder) waarin de ware aard van de beursgang wordt onthuld en de reacties in de media dijenkletsend de revu passeren. TV-presentator Teun van de Keuken die Tony mede oprichtte spreekt van ' een mallotige pr-stunt'. Op Facebook reageert merkstrateeg Mark Woerde (Havas Lemz): 'Hoax, is opening chocowinkel in beursgebouw. Ik haat dit soort nepstunts.'
Vakgenoot Kees Klomp (Karmanomics) vindt het juist wel mooi, maar herkent zich in de kritiek. 'Alsof je slaafvrije chocolade denkt te kopen die toch niet slaafvrij blijkt', reageert Gert-Jan Verstegen gevat op Twitter.
Bewustzijn vergroten
Het nieuws dat ons wel via het fake news over de beursgang moest bereiken, schijnt dat Tony -om het bewustzijn over cacao en chocola te vergroten- dit najaar de Beurs van Berlage 'overneemt'. Als we de PR-afdeling nu ineens mogen geloven, opent Tony’s Brand Store namelijk op 24 november 2017 de deuren voor alle chocofans. In de aanloop hiernaartoe start op 13 oktober de expositie: ‘Bitter Chocolate Stories’ in de Beurs van Berlage. Deze expositie belooft je mee naar West Afrika te nemen. 'Centraal staan indringende foto’s en persoonlijke verhalen van vijftien kinderen die op de cacaoplantages werkten.' Lachen!
Aandeel
Op 23 november vindt bovendien Tony’s Fair, met als thema ‘Serious Business’, plaats in de Beurs van Berlage. Van het volgende persbericht kunnen we hopelijk weer eerlijke chocola maken. Een beetje dom want verwarrend van Tony, eerst dit fake news, ons dunkt.
(PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- fake news
- t realiseren
- schoolvoorbeeld
- Tony
- media
- missie
- kapitaalmarkt
- eindbaas
- concessie
- verhuizing
- chocolade
- merk
- Henk Jan Belma
- Tony Chocolonely
- grap
- purpose
- persbericht
- verpakken
- YouTube
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing