NS wil toch geen verkoop AH to Go en Julia's

NS wil toch geen verkoop AH to Go en Julia's
  • Food-en-retail
  • 27 sep 2017 @ 15:09
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenZakelijkMarketing

De NS ziet af van de eerder geagendeerde verkoop van foodfurmules AH to Go en Julia’s. Het bedrijf blijft de twee stationswinkelformules toch zelf uitbaten. Het afzien van de verkoop is volgens FNV Spoor in NRC een gevolg van vakbondsacties. De NS kondigde maart 2016 aan de formules te willen verkopen om zich volledig op zijn kerntaken te richten. Dit leidde tot protesten onder het winkelpersoneel.

Het gaat bij de twee stationsformules om grote ketens met tientallen vestigingen met veel werknemers. AH to Go telt 39 vestigingen op NS stations. En Julia’s, een formule met pastagerechten en Italiaanse broodjes (foto), is aanwezig op 19 stations. De stationswinkels van Hema, Starbucks, De Broodzaak en Smullers staan volgens NRC nog wel te koop. Broodketen de Broodzaak en snackbar Smullers zijn formules van NS zelf, Hema en Starbucks zijn door NS geëxploiteerde franchisevestigingen. De formules Kiosk, RailCatering en Stationshuiskamer zouden eigendom van NS blijven, volgens de aanvankelijke plannen. Door de omvang van AH to Go en Julia’s blijft naar schatting de helft van de medewerkers van alle stationsformules in dienst van NS. Albert Heijn laat aan Distrifood weten de samenwerking met NS graag voort te zetten.

Vertrekpunt wordt bestemming
Henri Janssen, bestuurder van FNV Spoor zegt in de NRC: ‘We hebben deze zomer een akkoord gesloten met NS, dit is de uitvoering daarvan: Wij hebben gepleit voor behoud van winkels die samenhangen met het reizen: koffie, broodje, snelle maaltijd.’
Het afstoten van de neventaken was volgens de krant een dringende wens van demissionair minister Dijsselbloem van Financiën, namens de staat enig aandeelhouder van NS. Hij hoopte daarmee fiasco’s als de fraude bij de aanbesteding in Limburg en de hogesnelheidstrein Fyra te voorkomen. Naar verluid leveren het vastgoed en de retailinkomsten de NS echter in totaal meer op dan de inkomsten uit treinkaartjes en abonnementen. De marketing insight achter deze trend is dat 'wanneer het vertrekpunt een bestemming wordt' er meer inkomsten ter plaatse te genereren zijn.
(bronnen: NRC, Distrifood en MT)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken