Zwanenberg voorziet forse stijging vega omzet in Europa: 'op termijn 50% uit niet-vlees'
- Food-en-retail
- 14 sep 2017 @ 09:10
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodTrends
- 14 sep 2017 @ 09:10
- Peter van Woensel Kooy
Zwanenberg Food Group, die in juli soep- en rookworstfabriek Unox overnam, trekt veel aandacht met de voorspelling dat op termijn 50% van de ZFG-groepsomzet uit niet-vlees producten zal komen. Het foodmerk signaleert een dalende vleesconsumptie in Europa, waar slimme marketeers en ondernemers uit de vlees- en snackindustrie op moeten reageren. Het aantal flexitariërs stijgt -ook in Nederland- flink.
Een flexitariër is iemand die één of meer dagen per week geen vlees eet. Maar liefst 86% van de Nederlanders is al flexitariër, becijferde Natuur&Milieu precies een jaar terug. 'Het is heel normaal voor jongeren om drie dagen per week geen vlees te eten', zegt ZFG-ceo Ronald Lotgerink nu in het FD. Vleesvervangers, groentenburgers en voedingsmiddelen op plantaardige basis zoals spreads worden steeds vaker gekocht, mede op basis van nieuwe richtlijnen van voedingsinstituten en groeiend bewustzijn over dierenwelzijn en de relatief grote impact die vleesproductie heeft op het milieu.
Onomkeerbare trend
'Deze trend is onomkeerbaar en daar gaan wij als foodbedrijf op inspelen', vult directeur Aldo van der Laan de woorden van Lotgerink aan. 'We kijken of we door gerichte overnames of het bouwen van eigen fabrieken mee kunnen gaan in die voedingstrend.'
Omschakeling van dier naar plantaardiger
Op dit moment is nog 90% van de jaaromzet van ZFG, ook bekend van de a-merken Kips leverworst en Zwan, afkomstig van marketing van knakworsten, rookworst, ingeblikte boterhamworst, vleeswaren en leverworst. Door nu zelf vleesvervangers, vega-soepen en -sauzen op de markt te brengen, wil de directie op termijn circa 50% van de omzet uit vegetarische productie gaan verwerven. Zoals veel familiebedrijven, denkt het Almelose ZFG hiermee duidelijk aan handhaving van een sterke marktpositie en duurzaamheid op de lange termijn. Van oudsher exporteert Zwanenberg naar tientallen landen wereldwijd. Met 1.600 medewerkers en een omzet van 400 miljoen euro behoort Zwanenberg Food Group tot de leidende Europese producenten en exporteurs van vleeswaren en vleesconserven. Zwanenberg beschikt over twaalf eigen productielocaties in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
(PvWK, bronnen: N&M, Voedingscentrum, FD, MT en ZFG)
Lees ook: Zwanenberg Food Group koopt Unilever-fabriek in Oss - kansen voor Unox
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- reageren
- Kips
- vega
- ondernemer
- foodmerk
- groepsomzet
- snackindustrie
- rookworst
- Nederland
- Zwan
- knakworst
- soepfabriek
- vlees
- 50%
- marketeer
- Zwanenberg Foodgroup
- producten
- trend
- Unox
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing