[interview Ondernemer 116] Hubrecht Duijker - wijnschrijver

[interview Ondernemer 116] Hubrecht Duijker - wijnschrijver
  • Food-en-retail
  • 6 okt 2017 @ 08:41
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodInterview

MarketingTribune prolongeert de successerie 'Ondernemer van de Week'. Check de eerdere 115 gesprekken hieronder. Als nummer 116 interviewt de redactie Food&Retail de legendarische wijnschrijver en -persoonlijkheid en Nijenrodiaan Hubrecht Duijker, die net een nieuw boek uitbracht: 'Gejaagd door de wijn'. Het is zijn 118de uitgave. Duijkers persoonlijke wijnfavoriet is Grüner Veltliner uit Oostenrijk. Het vak van proeven, ruiken en beschrijven van wijn evenals de marketing van wijn blijven hem boeien. 'Maar aan handelen in wijn ben ik nooit begonnen. Ik moet er niet aan denken om mijn relatie met wijnleveranciers te verstoren door ineens concurrent van ze te worden.'

1. Stel jezelf graag voor. Wat heb je met marketing?

Marketing beoefenen betekent marktgericht denken, handelen en in mijn geval dus ook schrijven. Dus steeds gaan zitten op de stoel van de wijnliefhebbende boekenkoper. Wat dat betreft heb ik een hele goede leerschool gehad. Na mijn Nijenrode opleiding kreeg ik een Fulbright beurs om specifiek marketing & advertising te gaan studeren in Amerika, wat ik een jaar heb mogen doen. Direct daarna trad ik in dienst als assistent klantbehandelaar bij Bureau Van Maanen. Met mijn directe baas Harm Mulder verhuisde ik niet lang daarna mee naar Moussault, om daar uiteindelijk account supervisor te worden voor de Postgiro en enkele andere hele grote klanten. Onder mijn hoede begon de Postgiro voor het allereerst te adverteren. Met enige schroom, want de Haagse ambtenaren waren bang om de banken tegen de haren in te strijken. Nog goed herinner me de eerste briefing voor de eerste advertentie: ‘Wij willen onopvallend adverteren’. Daar kwamen ze gelukkig snel op terug. Ik ben ook nog een jaar productmanager geweest bij Cosmonda, zeg maar Knorr, waar ik veel geleerd heb over andere facetten van marketing, zoals het belang van een goede distributie. Eenmaal terug bij Moussault begon ik in het weekend wekelijkse wijnrubrieken te schrijven voor zowel Het Parool als Het Financieele Dagblad, wat ik 41 jaar heb gedaan. En ik kwam op twee boekideeën, een koopgids voor betaalbare wijnen en, heel contrasterend, een werk over de grote châteaus van Bordeaux. Boeken die ik graag zelf had willen hebben, maar niet bestonden. En waarvoor, dat wist ik zeker, een grote markt bestond. Om die boeken te maken werd ik anno 1974 de eerste fulltime wijnschrijver van Nederland.

2. OK, ten eerste het nieuwe boek ‘Gejaagd door de Wijn’, kun je aangeven wat de geschiedenis hiervan is en en waar dit boek om draait? ‘Gejaagd’, gaf de wijn zoveel stress?

In dit geval staat ‘gejaagd’ voor ‘gedreven’ of ‘op jacht naar’. Als wijnschrijver ben ik vooral ook wijnreiziger geweest. Meer dan veertig jaar heb ik minstens twee maanden per jaar naar wijnstreken gereisd, steeds op zoek naar goede, lekkere wijnen. De meeste reizen waren ontdekkingsreizen, en vrijwel altijd zelf gefinancierd. Opbrengsten van het ene boek werden gebruikt om het volgende te realiseren. Een enkele keer heb ik zelfs de fotograaf betaald, de talentvolle, grote Peter van der Velde, om beeld te schieten voor ‘De goede wijnen van Bordeaux’. Overal en altijd maakte ik hele precieze notities in kleine ringboekjes, ook van ontmoetingen met wijnmakers, mooie maaltijden, alle proeverijen, impressies van streken/dorpen, noem maar op. Uit deze notities heb ik 75 hoofdstukken gecreëerd waarin meer dan honderd persoonlijkheden uit de werelden van wijn en gastronomie ter sprake komen, vaak met letterlijke citaten. Zo laat ik de lezer logeren op Château Lafite-Rothschild, meegenieten van prachtige, legendarische proeverijen, tafelen met Paul Bocuse, luisteren naar een Vlaamse wijnpionier en nog veel, veel meer. En dat alles op glimlachende wijze. Terwijl elk hoofdstuk ook is geïllustreerd.

3. Je hebt inclusief deze laatste maar liefst 118 boeken over wijn geschreven, al. Een wereldrecord! Hoe blijft het zolang leuk, hoe hou je inspiratie?

De wijnwereld is voortdurend in beweging, alleen al wat betreft nieuwe gebieden, nieuwe producenten, nieuwe of herontdekte druivenrassen en dus ook nieuwe wijnen. Nog steeds valt er véél te ontdekken en te schrijven. Dit jaar bijvoorbeeld ben ik als een soort Columbus op reis gegaan naar Duitslands minst bekende wijnstreek, Saale-Unstrut, en naar de Amerikaanse staat Pennsylvaia – waar zo’n tweehonderd wineries blijken te floreren.  

Misschien is ‘Gejaagd door de Wijn’ mijn laatste boek, maar misschien ook niet. Want er borrelen heel voorzichtig wat vage ideeën. Overigens lijkt mij ‘Gejaagd door de Wijn’ een aardige titel voor een aardige documentaire, à la die over Warren Buffet, gemaakt voor HBO.

4. Is de Nederlandse wijnmarkt een ingewikkelde naar jouw mening?

Als wijnliefhebber is het een voorrecht om in Nederland te wonen. Want het wijnaanbod - van inderdaad allerlei aanbieders - is wereldomvattend en in vergelijking met andere landen, denk aan o.a. Engeland en Amerika, veelal redelijk geprijsd. Voor mijn maandelijkse webmagazine op hubrechtduijker.com proef nog altijd véél, wederom van allerlei aanbieders, en word steeds weer verrast door talrijke aantrekkelijke wijnen voor dito prijzen. Wat niet wegneemt dat er toch veel wijn -in aangebroken flessen- niet naar de buren gaat, maar in de gootsteen belandt. Er zit gewoon kaf onder het koren. Ook bij wijn moet voor kwaliteit worden betaald. Selecteren is essentieel, bij welke aanbieder ook. Over slechte wijnen schrijf ik overigens nooit: zonde van mijn tijd en die van de lezer.

5. Is het als wijnschrijver moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot? Helpt je reclamebureau-ervaring? Handel je zelf ook in wijn of is dit marginaal.

Dankzij een gedrukte oplage van meer dan drie miljoen boeken, waarvan zeker een derde in andere talen, heeft in huize Duijker de schoorsteen altijd prettig kunnen roken, en het schrijven voor weet ik hoeveel kranten en tijdschriften heeft daar nog toe bijgedragen. Bovendien heb ik nodige tv-werk verricht, denk aan Avro’s Wijnwereld, aan Koken met Sterren en alle mogelijke lezingen en dergelijke verzorgd. Aan handelen in wijn ben ik nooit begonnen. Ik moet er niet aan denken, alleen al dat gesjouw met dozen. Bovendien wil ik mijn relatie met wijnleveranciers niet verstoren door ineens concurrent van ze te worden.

6. Wat zijn de eerste resultaten van het boekje? Wil je die delen?!

Verkoopcijfers weet ik niet, maar ik krijg voortdurend complimenten van lezers die op de een of andere manier zeggen of schrijven ‘Wát een leuk boek!’. Daarmee ben ik al heel blij.

7. Tegenwoordig moeten schrijvers vaak zelf de boer op om hun boeken te promoten. Jij ook? Kun je iets vertellen over de marketing van ‘Gejaagd’?

Boekenuitgevers en marketing? Brrr… Marketing op eigentijdse wijze met eigentijdse middelen zou een verplicht onderdeel van hun opleiding c.q. een verplichte bijscholing moeten worden. In te veel gevallen wordt clichématig gedacht en gehandeld. Bovendien ben je meestal een van de vele auteurs in een fonds, dus heeft men gewoon heel weinig tijd en budget voor jouw nieuwste werk beschikbaar. Als auteur moet je gewoon zelf aan de slag.

8. Wat is momenteel je lievelings tafelwijn voor thuis?

Mijn absolute favoriet is Grüner Veltliner uit Oostenrijk. Een droge en tegelijk sappige witte wijn die behalve groen fruitig ook een tikje hartje smaakt en zodoende breed inzetbaar is bij alle mogelijke gerechten, van sushi tot zuurkool.

9. Is ‘biologisch’ net als in de rest van de foodmarkt ook bij wijn een opkomende trend? Iemand vertelde me iets over met koper besproeien van druiven door biologische boeren: hoax of serieus?

Biowijnen, van duurzaam geteelde druiven, vormen een onstuitbare wereldtrend. Nu zijn ze nog een beetje bijzonder, straks heel gewoon. Met als kanttekening dat ‘bio’ geen garantie vormt voor ‘kwaliteit’. Recentelijk bijvoorbeeld kreeg ik drie echt slechte biowijnen te proeven, van gootsteenkwaliteit.

10. Hoe ga je verder, wat houdt je van de straat? Of komt die eigen wijngaard eindelijk in zicht?

Ik ben heel druk met het invullen van mijn maandelijks geactualiseerde website, waarop behalve ruim 50 wijnvondsten ook grote reisreportages,  restaurantrecensies en kunst staan uit musea en galerieën overal ter wereld. Dit toch wel inspannende werk wordt beloond, er is een markt voor: de afgelopen 365 dagen werd mijn site ruim 740.000 keer geraadpleegd door meer dan 120.000 individuele bezoekers. In mijn vrije tijd ben ik dit jaar begonnen met tekenen en schilderen, als volstrekte amateur. Maar kleurrijke beelden creëren op een wit doek is net zo leuk en bevredigend als het met woorden vullen van een wit scherm of wit papier.

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de 115 linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy 
 

Gejaagd door de wijn, glimlachend genieten uit de wijndagboeken van Hubrecht Duijker, klik hier voor meer info (en evt. aankoop)

 


     Hubrecht Duijker - wijnschrijver


      Recente schilderijen van Duijker


     Actiefoto's en cover nieuwe boek


Proefflessen en proef- en geur-notities in talloze schriftjes



    De eredivisie

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

115. [interview Ondernemer 115]  Frans Story - algemeen directeur Van Boxtel hoorwinkels

114. [[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - cmo gevogeltebedrijf Kipster

113. [[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc kant-en-klaar

112. [interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes 

111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers

110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs

109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy

108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 

107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja

106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood

105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail

104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group

103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager

102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie

101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys

100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog

99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal

98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth

97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery

96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 

95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen

94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 

93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 

92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 

91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping

90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict

89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore

88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal

87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw

86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin

85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box

84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya

83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau

79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week]  
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week] 
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink 

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken