FNLI: 'Levensmiddelenindustrie hoogste productiegroei in vijf jaar'
- Food-en-retail
- 23 okt 2017 @ 09:35
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MarketingOnderzoekFood
- 23 okt 2017 @ 09:35
- Redactie Food en Retail
Met een stijging van 5,4 procent kent de levensmiddelenindustrie de hoogste productiegroei in vijf jaar, terwijl het ondernemers- en consumentenvertrouwen op een hoog niveau staat. De export is en blijft buitengewoon belangrijk: deze neemt over de hele linie toe, zowel naar de directe buurlanden, Europa als naar de rest van de wereld. De sector is goed voor bijna vijf procent van het bbp en zes procent van de totale werkgelegenheid in Nederland.
De seinen staan op groen voor de levensmiddelenindustrie in Nederland. Dat blijkt uit de Monitor Levensmiddelenindustrie 2017 van de FNLI. De FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie) is de koepelorganisatie van en voor bedrijven en branches in de Nederlandse levensmiddelenindustrie. Opvallend in de nieuwe Monitor is de groei van het aantal kleine bedrijven, een trend die al zo’n vijf jaar is waar te nemen. Sinds 2011 is het aantal bedrijven met minder dan 10 werknemers gestegen met 1.300 bedrijven naar bijna 6.000. Punt van aandacht vormen de investeringen in onderzoek en ontwikkeling die de laatste drie jaar licht dalen.
De uitdagingen waar de sector voor staat worden volgens FNLI deels veroorzaakt door (geo)politieke ontwikkelingen wereldwijd en in Europa. Voorbeelden hiervan zijn de groeiende euroscepsis en de Brexit, de Russische voedselboycot en de gewijzigde opstelling van de VS ten opzichte van handelsverdragen. Maar daarnaast vormen de Sustainable Development Goals, met onder andere wereldwijde klimaatdoelstellingen, grote uitdagingen voor de bedrijven en overheden.
FNLI-voorzitter Marian Geluk reageert: 'Het is goed om te zien dat de sector er economisch gezien heel goed voor staat. Dit alles tegen de achtergrond van doelen die al jaren prominent op de agenda van de industrie staan: borging van de voedselveiligheid, het aanpassen van het productaanbod aan een gezondere leefstijl en de toepassing van nieuwe technologieën de impact van digitalisering. Deze gezonde uitgangspositie stelt de sector in staat om innovatief en ondernemend op deze ontwikkelingen in te spelen, met name op de grote lange termijn uitdagingen op het gebied van verduurzaming.'
(PvWK)
Over de Monitor Levensmiddelenindustrie en FNLI
'De Monitor Levensmiddelenindustrie geeft jaarlijks inzicht in de cijfers en tendensen binnen de Nederlandse levensmiddelenindustrie. De Monitor is ontwikkeld door economisch onderzoekbureau Decisio, in opdracht van de FNLI en wordt dit jaar voor de achtste keer gepubliceerd tijdens de recente FNLI Jaarbijeenkomst. . De FNLI is spreekbuis voor bedrijven en branches en aanspreekpunt voor overheid, politiek, handelspartners, ngo’s en media. De FNLI is een proactieve pleitbezorger voor de levensmiddelenindustrie, een van de grootste industrietakken van Nederland. De FNLI is lid van FoodDrinkEurope, de Europese koepelorganisatie van voedingsmiddelenproducenten.'
(bron: FNLI)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Nederland
- branches
- levensmiddelenindustrie
- werknemers
- MKB
- bedrijven
- bedrijven
- Monitor
- Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie
- trend
- onderzoek
- ontwikkeling
- retail
- marketing
- klein
- food
- investering
- koepelorganisatie
- aandacht
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing