NTR skipt regenboog-Piet

5okt 201713:33
  • Food-en-retail
  • 15734 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food & Retail
  • PolitiekEvenementFood

nieuws Een kleine stap voor de publieke omroep, een grote voor marketeers: hoe ziet het aanstaande Sinterklaasfeest er visueel uit? Daarin speelt de NTR een doorslaggevende rol via het Sinterklaas Journaal, dat de beeldvorming domineert. Marketeers en hun bureaus stemmen hier hun retail- en merkcampagnes op af. De roet-Piet speelt in het journaal vanaf half november 2017 de hoofdrol, volgens het laatste nieuws. De ontwikkelingen in Catalonië beïnvloeden de verhaallijn niet.

De NTR stapt af van de gekleurde Pieten die vorig jaar te zien waren in het Sinterklaas Journaal, meldt Willemijn Francissen, mediadirecteur van de omroep in de Telegraaf. 'De bontgekleurde pieten van vorig jaar keren niet terug. Dat vonden we achteraf gezien niet zo geslaagd, het paste te weinig binnen de traditie en zag er niet leuk uit.' In het interview meldt zij dat nog niet te veel te zeggen is over hoe de Pieten er in 2017 dan wel uit zien. 

Roetpiet rules
'Maar we weten allemaal dat je zwart wordt als je door een schoorsteen gaat en dat is wat Pieten doen. Bij ons is zwart geen huidskleur, maar roet.' De NTR, die met het Sinterklaas Journaal leidend is voor hoe Pieten er uit zien, voert volgens Francissen een eigen koers. 'En laten onze oren niet hangen naar welke extreme groep dan ook.' De mediadirecteur beklemtoont daarbij dat de vorm van Piet al jaren aan het veranderen is. 'Sinds 2006 hebben we het niet meer over Zwarte Piet, lang voor de hele discussie begon. We hebben Huispiet, Pietje Precies, Wellespiet, dat soort namen.'

Wie kent hem niet?
Ook de oorbellen en rode lippen zijn verdwenen, signaleert Nu.nl. Inhakers door marketeers zoals hieronder zijn anno 2017 ondenkbaar, op displays rond het feest die nu al klaarstaan in onder andere AH is geen Piet te zien. Het compleet skippen of ontkennen van Sinterklaas' rechterhand gaat veel marketeers te ver. Bovendien zou dit diens distributiecapaciteit ernstig beperken, hetgeen omzet scheelt. Intussen blijft het Sinterklaas Journaal volgens Francissen op zoek naar een gulden middenweg, waarop ook vast wat pepernoten liggen.
(PvWK, bronnen: TG, Nu, MSN Entertainment en MT)


comments powered by Disqus

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken