[interview] Bolton Alimentari en WWF verbeteren duurzaamheid en traceerbaarheid van visconserven

[interview] Bolton Alimentari en WWF verbeteren duurzaamheid en traceerbaarheid van visconserven
  • Food-en-retail
  • 11 okt 2017 @ 08:54
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MVOMarketingFood

WWF Internationaal, WWF Italië en Bolton Alimentari, in Nederland bekend van het blikmerk Rio Mare met tonijn, hebben een nieuwe, internationale samenwerking aangekondigd om de duurzaamheid en traceerbaarheid van visconserven te vergroten. Het doel van deze vierjarige samenwerking is de implementatie van een nieuwe, betrouwbare inkoopstrategie. Daarbij helpt deze samenwerking Bolton Alimentari om haar ambitie te realiseren om over acht jaar 100% van haar vis uit duurzame bronnen te betrekken. We spreken de hoofdrolspelers.

WWF Internationaal, WWF Italië en Bolton Alimentari zullen samenwerken aan oplossingen om duurzame productie- en inkooppraktijken voor de visconservenindustrie te ontwikkelen, zo beloven de partners. Deze samenwerking zal met name helpen om het aanbod van duurzame vis te vergroten, goed beheerde visserijen te steunen, transparantie in de toeleveringsketen van vis te bevorderen en het bewustzijn van de consument over het belang van duurzame vis te vergroten.

Alfred Schumm, bij het WWF verantwoordelijk voor Visserij: 'De samenwerking met Bolton Alimentari biedt een enorme kans om de activiteiten van de visindustrie te beïnvloeden en positieve veranderingen bij wereldwijde leveranciers teweeg te brengen. Door samen te werken en best practices te delen, streven wij ernaar de vissector te transformeren en hiermee siginificante resultaten te behalen die zowel de kwaliteit van onze oceanen als de duurzaamheid en transparantie van de wereldwijde vissector verbeteren.'

Marina Nissim, algemeen directeur van Bolton Alimentari vult aan: 'Wij zijn ervan overtuigd dat een bedrijf als Bolton Alimentari de verantwoordelijkheid heeft om duurzame visserij en gezonde oceanen te bevorderen. De samenwerking met WWF laat zien dat wij bereid zijn om op de lange termijn acties te ondernemen en de markt te veranderen.'

Bij de samenwerking tussen natuurbeschermingsorganisatie WWF en Bolton Alimentari, Europees marktleider in productie van visconserven, zijn verschillende landen en alle producten en merken van het bedrijf betrokken. Het project zal zich richten op de volgende gebieden: investeren in het verbeteren van het aanbod duurzame vis en het vergroten van de transparantie en traceerbaarheid voor de consument.

Bolton Alimentari streeft ernaar om het aantal gecertificeerde duurzame producten in haar assortiment voortdurend te verhogen en heeft als doel gesteld om binnen acht jaar 100% van haar tonijn af te nemen van MSC (Marine Stewardship Council) gecertificeerde visserijen of van stabiele Fishery Improvement Projects, die gericht zijn op MSC certificering. Voor andere vissoorten zoals zalm, makreel en sardines is een soortgelijke belofte gemaakt.

Het bedrijf heeft al een geavanceerd traceerbaarheidssysteem ontwikkeld, dat als een van de eerste systemen ter wereld is gecertificeerd volgens de ISO 22005-norm door een onafhankelijke instantie. Het systeem maakt het mogelijk om elk blikje tonijn dat door het bedrijf is geproduceerd terug te traceren van de supermarkt naar het visgebied en de boot waarmee de vis is gevangen. Om de totale transparantie te verbeteren, wil Bolton Alimentari dit traceerbaarheidssysteem ook uitbreiden naar haar overige visconservenproducten.

Luciano Pirovano, Directeur Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en Internationale Marketing van Bolton Alimentari en Bestuursvoorzitter van de International Seafood Sustainability Foundation (ISSF) vertelt MarketingTribune: 'We zijn erg trots op deze samenwerking, omdat het ons in staat stelt ons stappenplan voor duurzame sourcing te implementeren samen met het WWF, een van ‘s werelds meest betrouwbare milieu-NGO’s.' Hij voegt toe: 'Bolton Alimentari is altijd al toegewijd aan duurzaamheid. In 2009 hebben we deelgenomen aan de oprichting van ISSF, 's werelds grootste NGO die zich inzet voor de duurzaamheid van de tonijnvisserij. We zullen het percentage duurzaam gevangen tonijn in ons assortiment continue vergroten, met vismethoden als Pole & Line en Fad Free en het blijven ondersteunen van MSC-certificering. Onze samenwerking met WWF laat zien dat we bereid zijn om onze koers naar duurzaamheid door te zetten.'

'Met deze samenwerking zullen we mensen bewust maken van het belang van duurzame vis en de impact hiervan op de levensomstandigheden van vissers. Samen bieden wij consumenten in heel Europa de informatie die zij nodig hebben om weloverwogen keuzes te maken en te kiezen voor gecertificeerde duurzame vis', besluit tenslotte Gaetano Benedetto, ceo van WWF Italië. 

(PvWK)

Over WWF
'
WWF is één van 's werelds grootste en meest gerespecteerde onafhankelijke natuurbeschermingsorganisaties, met meer dan 5 miljoen medestanders en een wereldwijd netwerk dat actief is in meer dan 100 landen.  De missie van WWF is om de degradatie van de natuurlijke omgeving op aarde te stoppen en een toekomst te bouwen waarin mensen in harmonie met de natuur leven, door de biologische diversiteit van de wereld te beschermen, te zorgen voor duurzaam gebruik van hernieuwbare natuurlijke grondstoffen, en de vermindering van vervuiling en verspilling te bevorderen. Meer informatie staat hier
.' (bron: WNF)  

Over Bolton Alimentari
'
Bolton Alimentari is onderdeel van de Bolton Group dat met haar merken Rio Mare, Palmera en Saupiquet visproducten in blik produceert en verkoopt. Het bedrijf is Italiaans en Europees marktleider in de productie van tonijn in blik. Haar producten zijn verkrijgbaar in meer dan 45 landen. Sinds de oprichting van Rio Mare is het haar missie geweest om op alle gebieden te streven naar uitmuntendheid: bij de selectie van grondstoffen, via de nauwkeurige controles van de gehele toeleveringsketen, bij het verstrekken van duidelijke, transparante en betrouwbare informatie voor de consument, en in de voortdurende innovatie die het mogelijk maakt om het aanbod aan te passen aan de eisen van de markt dankzij een steeds groter assortiment van smakelijke, gezonde en gebruiksvriendelijke producten. 
Het bedrijf is zich zeer bewust van het probleem omtrent duurzame, een van de hoekstenen van het Responsible Quality-programma, het MVO-project van Bolton Alimentari, waarmee de onderneming zich inzet voor duurzame, 360-graden kwaliteit met betrekking tot het milieu en mensen, in de gehele toeleveringsketen, van vangst tot consument. Ontdek meer over onze toewijding alhier.'
(bron: 
Bolton Alimentari)

 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken